Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kon "de eerste mens" zich voortplanten?

Dat 2 paar chromosomen van de mensaap zijn samengevoegd en chromosoom 2 van de mens vormen is duidelijk. Daardoor heeft de mens 23 paar chromosomen en de mensaap 24 paar. Echter, dat is slechts een constatering, het bewijst verder niets. We weten immers niet of deze grote mutatie evolutionair of "creativistisch" tot stand is gekomen.
Creativisme is slechts indirect bewijsbaar namelijk door het "debunken" van de evolutietheorie. Ik ben nog altijd op zoek naar een verklaring hoe een grote, toevallige mutatie (de samenvoeging van twee paar chromosomen) levensvatbaar zou kunnen zijn. Immers we weten dat een kruising van twee soorten met verschillende paren chromosomen (b.v. paard en ezel met 32 resp. 31 paar chromosomen, leidend tot een muilezel) onvruchtbaar is.
Voor zover mijn inzicht reikt is een mutatie van 24 naar 23 paar chromosomen (chromosoom 2 van de mensaap) een toevalstreffer die naar mijn inzicht slechts uitermate zelden voorkomt (als deze zich al spontaan voordoet). De eerste vraag is of een dergelijke spontane mutatie bij een mensaap al eens vaker geconstateerd is?
Zo ja, hoe kan dan vanuit de evolutietheorie verklaard worden hoe het eerste "nieuwe" exemplaar van (heel toevallig) 23 paar chromosomen (de voorouder van de moderne mens), zich niet alleen voort kon planten, maar blijkbaar zich ook nog in stand kon houden tussen een poel van soortgenoten met nog altijd 24 paar chromosomen (de voorouders van de mensaap). Dat is voor mij nog altijd een groot mysterie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
929

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is niet echt bekend waardoor dat zo is tot stand kunnen komen maar er zijn wel wat mogelijkheden.
Dat namelijk een organisme met een verschillende aantal chromosomen geen gezonde nakomelingen kan krijgen is niet altijd juist. Er zijn voorbeelden van, zelfs van mensen, waarbij de één 1 of meer chrom0somen heeft dan de ander. Dat wordt ook wel een Robertsonian translocation genoemd (zie artikel).

En als dat dus eenmaal toch mogelijk is kan door kansen (toeval en geluk) en genetische drift er toch een populatie ontstaan die allemaal evenveel chromosomen hebben. Zie voor een voorbeeld bron.

http://genetics.thetech.org/ask/ask229
(Lees meer...)
erotisi
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding