Waarom verbranden donkerder getinte mensen juist niet sneller dan lichter getinte mensen?

Ik ben geneigd te denken dat donkere mensen eerder verbranden, omdat hun huid licht en warmte eerder zou moeten absorberen t.o.v. dat van blanken.
Heeft dat soms met de werking van UV-straling te maken e/o de werking van pigment?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

Een donkere huid heeft meer van het pigment melanine hierdoor zijn ze beter beschermd tegen verbranden. Dit zorgt voor een extra beschermlaag in de vorm van een dikkere hoornlaag.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/70344-huidverzorging-voor-de-donkere-huid.html

Hoewel over het algemeen wordt aangenomen dat een donkere huid inderdaad meer warmte absorbeert is dat niet onomstreden en ook niet of donkere mensen het daardoor ook warmer hebben. Zie:

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/431558/mensen-zwarte-huidskleur-sneller-warm

http://wendyzukerman.com/2010/07/do-%E2%80%9Cblack%E2%80%9D-people-absorb-more-heat-than-%E2%80%9Cwhite%E2%80%9D-people/

https://www.huidhuis.nl/thema/zon
erotisi
8 jaar geleden
UV-licht, is het licht dat schadelijk is voor het DNA. Wanneer cellen worden geraakt door UV-licht, kan het DNA kapot gaan, en plegen de cellen zelfmoord (het wordt rood, je vervelt).

Als reactie op deze massale celdood, maakt je lichaam melanine aan. Dit is een stofje die het UV-licht absorbeert. In plaats van dat het bij je DNA terecht komt, komt het bij dit stofje terecht, waardoor het geen schadelijke effecten kan berokkenen. Dit stofje heeft een donkere kleur.

Mensen met een donkere huid hebben veel melanine in hun huid, waardoor ze beter beschermd zijn tegen UV-straling. Absorberen van licht leidt inderdaad tot warmte ontwikkeling. Maar warmteontwikkeling staat niet gelijk aan schadelijk zijn voor cellen.

(Side note: Als de cellen niet in staat zijn om zelfmoord te plegen, kunnen ze ontwikkelen tot tumorcellen (beschadigd DNA leidt vaak tot meer beschadiging van het DNA, resulterend in een kettingreactie die de hele cel ontregeld). )