hoe lang slaapt een kikkervisje?

ik heb kikkervisjes en eentje slaapt al een uur (ik denk dat die slaapt)
maar omdat hij al een uur niet veel gedaan heeft wil ik weten hoe lang die slaapt. Als het een uur is is ie dood

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (2)

Ik ben bang dat ze niet zo lang en diep slapen, want dan zijn ze, in de natuur, wel een erg makkelijke prooi.
Dus ik heb zo het idee, dat je een kikkervisje minder hebt, maar wacht nog even af zou ik zeggen,
12 jaar geleden
Dat weten biologen niet, maar als hij niet meer beweegt als je er tegenaan tikt met je vingers is het kikkervisje zeker dood.

Koudbloedige dieren zoals kikkers kennen geen duidelijke slaap, bijvoorbeeld een REM slaap. Ze zouden dan teveel afkoelen. Van amfibieën is het nog moeilijker om vast te stellen hoe ze slapen. Over kikkers en salamanders is niet veel meer bekend dan dat ze langere perioden van de dag rusten met hun ogen dicht.

Veel vissen kennen meerdere rustperioden van enkele minuten waarin ze helemaal niets doen. Vaak moeten ze wel zorgen dat er zuurstofrijk water langs de kieuwen komt, die bewegen dan wel.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit kikkervisjes gezien die minder dan enkele minuten helemaal inactief zijn.