Kan de plotselinge verschijning en opkomst van de zeldzame Cetti-Cettizanger in Nederland verklaard worden?

Picture for question
AWM
13 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
AWM
13 jaar geleden
LOL!
AWM
13 jaar geleden
En welkom terug. Wanneer kom je weer op
http://goeievraagnl.123forum.nu/ ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoest mooglijk!

Het beste antwoord

Ondanks de toch wat lang aanhoudende en wat strengere winter dit jaar, heeft het Cetti-Cettizangertje het goed gedaan. Er zijn in de Biesbosch toch veel meer 'territoria' vastgesteld dan voorheen, dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de gestage verbetering van het milieu in de Bieschbosch.

Toegevoegd na 1 minuut:
kleine aanvulling: dit jaar al 250 territoria naar nu blijkt!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De cetti’s zanger is voor velen een onbekende soort. Dit komt voornamelijk door zijn zeldzame status in ons land, maar ook door zijn verborgen levenswijze. Echter, als je het
zeer kenmerkende en explosieve geluid eenmaal kent vergeet je dat nooit meer. De vogel is overwegend bruin met een opgerichte staart. Hij lijkt wel wat op een soort reuze-winterkoning. De laatste jaren neemt het aantal voorzichtig toe in ons land doordat de winters niet meer zo streng zijn. Naast Zeeland en Zuid-Holland waar al langere tijd enkele cetti’s zangers voorkomen, hebben ze dit jaar ook gebroed in Noord-Holland, een stuk noordelijker. Als de winters zo zacht blijven, dan zal de cetti’s zanger wellicht over een aantal jaar een algemene broedvogel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
[quote=http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Archief/2009/04/Cetti%20s%20zanger%20gesignaleerd%20in%20Biesbosch.aspx]De zeldzame cetti's zanger (Cettia cetti) is bezig met een opmerkelijke opmars noordwaarts. Deze zangvogel broedt normaal gesproken zuidelijker in Europa. Maar dankzij de relatief zachte winters van de afgelopen jaren voelt hij zich ook in Nederland steeds meer thuis.

In Nationaal Park De Biesbosch zijn dit jaar veertig territoria geteld. Het overwegend bruine zangvogeltje is lastig waar te nemen, omdat het in dicht struikgewas leeft. Maar hij is wel te herkennen aan zijn luide en kenmerkende roep.

In de jaren zeventig telde Nederland enkele tientallen broedparen, maar daarna liep de populatie sterk terug. De cetti's zanger is sinds medio jaren negentig echter weer sterk in opkomst. Dat komt omdat het insecten etende vogeltje hier nu ook in de wintermaanden voldoende voedsel kan vinden.[/quote]