Welke 2 stofwisselingsprocessen heb je?

Hallo, Ik heb een vraag over de 2 stofwisselingsprocessen. Op wikipedia staat bijvoorbeeld dat er onderscheid wordt gemaakt tussen anabolisme en katabolisme. Op een andere site staat dat de stofwisseling onder wordt verdeeld in assimilatieprocessen en dissimilatieprocessen. Bedoelen ze hier beiden het zelfde mee?
groetjes

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Erna55
8 jaar geleden
De beide termen bedoelen hetzelfde. Dissimilatie of katabolisme is omzetten van grote moleculen in kleine .
Assimilatie of anabolisme is omzetten van kleine moleculen in grote moleculen.

Antwoorden (1)

Anabolisme is een vorm van assimilatie en katabolisme is een vorm van dissimilatie.

"Katabolisme
Katabolisme is de afbraak van organische stoffen, daarbij wordt energie vrijgemaakt. Het heeft betrekking op de verschillende manieren van stofwisseling in een cel, waarbij grote moleculen (polymeren, zoals polysacharide, lipiden, nucleïnezuren en proteïnen) worden afgebroken in kleinere moleculen (monomeren, zoals monosachariden, vetzuren, nucleotiden en aminozuren). Bij deze reactie komt energie vrij, waardoor de reactie een vorm is van celademhaling, dissimilatie of verbranding.

Anabolisme
Anabolisme of biosynthese is de opbouw van organische stoffen, waarbij energie wordt gebruikt of wordt vastgelegd, zoals in ATP, NADPH, koolhydraten en biopolymeren. De energie wordt geleverd door licht (zoals bij fotosynthese) of door redoxreacties bij chemosynthese. Het heeft betrekking op de reeks metabole routes waardoor uit macromoleculen kleinere eenheden moleculen worden gevormd. Dit is een vorm van assimilatie. Anabolisme maakt deel uit van het proces waarbij weefsels en organen zoals spieren en botten worden opgebouwd. Dit gebeurt dankzij de groei en celdifferentiatie."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofwisseling
erotisi