Waarom komt het gif van een slang eerder in het lymfesysteem dan in het bloed terecht?

Als een slang je bijt met zijn giftige tanden komt het gif eerst in je lymfesysteem terecht en pas bij de lymfeknopen gaat het naar het bloed. Daarom is het goed om bij een beet af te binden.

Maar waarom komt het gif eerder in het lymfesysteem dan het bloedvatensysteem. Zijn er zoveel meer lymfevaten of zijn die makkelijker doordringbaar?

Zie min 39 http://www.npo.nl/dwdd-university-gif-door-freek-vonk/19-03-2016/VARA_101378870

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Het was al langer bekend dat het gif van sommige slangen uit zeer grote moleculen bestaat die niet direct in de bloedbaan kunnen worden opgenomen. Via de lymfeklieren komen die stoffen alsnog in het bloed terecht.
fremar
8 jaar geleden
Gif komt alleen direct in het bloed als er een bloedvat wrdt geraakt.
In alle andere gevallen komt het gif in de weefsels; en lymfestelsel is de belangrijkste manier van het afvoeren van (grote) moleculen uit weefsels.
tinus1969