Wat zijn precies de verschillen tussen de raaf en de kraai?

Ik weet dat de raaf groter is dan de kraai, maar als je de vogels apart ziet is het toch moeilijk om daarop te baseren welke soort het is. Daarom zou ik het handig vinden om nog wat verschillen te weten tussen de twee vogels.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (2)

De 45 tot 50 cm lange zwarte kraai, Corvus corone, komt algemeen voor in de Benelux. Met zijn spanwijdte van 1 meter kan hij verward worden met de even grote roek (Corvus frugilegus). Maar de roek is minder algemeen, en te herkennen aan de kale snavelbasis waardoor de snavel een stuk langer lijkt.

De raaf, Corvus corax, is veel groter: 65 cm lang en een spanwijdte van 1,2 meter. Hij was in de Benelux bijna uitgeroeid, maar nu toch langzamerhand weer in opmars dankzij een herintroductie in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Op sommige plaatsen in Nederland komen nu weer een honderdtal broedparen voor.
Een raaf is geheel zwart en zijn keelveren zijn enigszins opgezet, waardoor de nek dikker lijkt. In de vlucht is een raaf van andere kraaiachtigen te onderscheiden door de langere vleugels en de wigvormige staart.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, je kan ook zeggen dat de raaf minder netjes in zijn veren zit dan de kraai.
Je kunt ze ook goed herkennen aan het geluid, als ze dan maken natuurlijk op het moment dat ze je ziet. Kraaien krassen. Raven maken een meer knorrnd geluid, vaak laten ze zich horen tijdens het vliegen.