Wat is het verschil tussen de mens en een muggenlarven op toxisch gebied?

Als er is gebleken dat muggenlarve bij bijvoorbeeld 100 mg/l dood gaan, waarom kan je deze waarde niet gebruiken voor de mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Een muggenlarve verschilt nogal van een mens qua anatomie en afmetingen.
Wat voor een muggenlarve een gevaarlijke stof is, hoeft voor de mens niet gevaarlijk te zijn en wat voor de larve een gevaarlijke hoeveelheid is, kan voor de mens een verwaarloosbare hoeveelheid zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller geeft duidelijk een concentratie aan. Dan mag je afmetingen verwaarlozen.
Omdat weefsels van een mug heel anders zijn dan van een mens. Waarschijnlijk zal als iets giftigs is voor een beest het ook niet gezond zijn voor de mens maar dat is nooit met zekerheid te zeggen.
Daarom duurt de ontwikkeling van een nieuw medicijn zelfs na vele testen op ratten, apen, konijnen etc nog steeds jaren omdat ook mensen getest moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien niet een toxisch antwoord:

Een muggenlarve ademt door de huid. Dit zou ook het verschil kunnen verklaren.