hoe dik is de dikke darm eigenlijk?

Toegevoegd na 2 uur:
wordt er in de dikke darm nog voedsel verteerd?

Toegevoegd na 2 uur:
wordt er in de dikke darm nog voedsel verteerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Het beste antwoord

De gemiddelde binnenomtrek van de dikke darm is 6,5 cm.
De gemiddelde lengte is voor vrouwen 155 cm (range: 80-214 cm) en mannen 166 cm (range: 80-313 cm).

De dikke darm is het gedeelte van de darmen dat via de klep van Bauhin volgt op de dunne darm.
In de dikke darm worden voedselresten in het lichaam opgenomen die de dunne darm niet heeft kunnen verwerken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bestanddelen die niet de juiste vorm hebben of die eerst nog moeten worden afgebroken door darmbacteriën. Er wordt vooral veel water met voedingszouten geabsorbeerd.

Toegevoegd na 2 uur:
Ja, in de dikke darm wordt ook voedsel verteerd.

De dikke darm is een belangrijk orgaan. Van oorsprong at de mens veel bladeren en knollen. Planten bevatten veel vezels en ook de celwanden ervan.
Het bijzondere van de dikke darm is dat bacteriën enzymen maken die deze stengels en celwanden afbreken. Tijdens dit proces ontstaan vetzuren, zoals boterzuur. Deze vetzuren zijn heel gezond, ze voeden de darmwand, worden in het bloed opgenomen en vormen brandstof voor de spieren. De darmbacteriën spelen uiterst belangrijk rol in het lichaam. Niet alleen omdat deze honderden soorten onverteerbare plantvezels kunnen omzetten in voeding. Ook omdat ze slijm produceren die de darm beschermt tegen ongewenste indringers. De dikke darm bevat bacteriën die calorieën en vitaminen produceren, het immuunsysteem programmeren en onze gevoelens beïnvloeden.
SimonV