hoe wordt zetmeel en glucose gemaakt en door welke organismen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
17K
tinus1969
8 jaar geleden
Dat is een wel heel brede vraag. Kun je iets zeggen over de achtergrond van je vraag? Heel veel organismen kunnen zetmeel of zetmeelachtige stoffen als glycogeen maken uit glucose (mensen ook). Glucose is een centraal onderdeel van biochemie en metabolisme van alle levende wezens.

Antwoorden (2)

Beide worden gemaakt in groene planten. Glucose wordt gevormd uit kooldioxide en water onder invloed van zonlicht. Dit proces heet fotosynthese. Zetmeel wordt vervolgens uit glucose gevormd door omzetting van glucose in amylase en amylopectine, de bestanddelen van zetmeel. De reden hiervoor is overigens de goede oplosbaarheid van glucose wat het ongeschikt maakt om langere tijd als reservevoedsel op te slaan. Zetmeel is onoplosbaar en dus veel geschikter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zowel glucose als zetmeel ontstaan door fotosynthese, dat is zeg maar licht-energie afkomstig van de zon.

De bladgroenkorrels in de bladeren van een plant bevatten chlorofyl en dat is een pigment dat zorgt voor de groene kleur, net als dat wij hemoglobine bezitten die ons bloed een rode kleur geeft.
Chlorofyl zorgt ervoor dat de energie uit het licht wordt geabsorbeerd. De energie wordt als chemische energie opgenomen door de elektronen in de pigmentmoleculen. Deze komen dan in een ruimere baan om de atoomkern van de pigmentmoleculen terecht, raken zo los en worden aangetrokken door elektronenacceptoren, die dan meer energie krijgen enz. Het zijn dus geen bacteriën of andere micro-organismen die hiervoor zorgen maar het is meer een chemisch proces dat plaatsvindt.

Door de fotosynthese kunnen planten zichzelf voeden, dus van energie voorzien. De lichtenergie (meestal van de zon) wordt gebruikt om koolstofdioxide (CO2) een broeikasgas en water (vanuit de wortels) om te zetten in glucose (suiker)en zuurstof. De glucose zorgt voor de energie in de plant. De glucose wordt dan weer omgezet in zetmeel en wordt vervolgens in de bladeren opgeslagen.
Hoe meer fotosynthese er plaatsvindt in een deel van de plant, hoe meer zetmeel er dan in dat gedeelte zit.
amc
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Beide antwoorden zijn niet speciaal fout, maar onvolledig. Glucose wordt niet alleen door planten gemaakt: Onze lever maakt ook glucose (van eiwitten, niet van zonlicht).
amc
8 jaar geleden
De glucose in de bloedbaan is óók afkomstig van de suikers en zetmeel dat in de voeding zit die je binnenkrijgt. De koolhydraten dus.
Een deel van die glucose wordt omgezet in de chemische stof 'glycogeen' en die wordt omgezet in de lever en de spieren...de rest van de glucose wordt door de aderen vervoerd om brandstof te leveren aan de cellen en organen.
De lever zet dus het opgeslagen glycogeen weer om in glucose wanneer de bloedsuikerspiegel dit vereist. Klopt wat je zegt, goede aanvulling!
amc
8 jaar geleden
oeps; het moet uiteraard zijn....glycogeen wordt opgeslagen in de lever en de spieren.....en niet omgezet ;-)