Zijn mensen met meer neuronen slimmer ?

Ik vraag me af of er een verband is tussen intelligentie en het aantal neuronen in de hersenen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Ja en nee. Het is een beetje de vraag als "zijn mensen met meer spieren sterker".

Bij de geboorte hebben we zeer veel hersenen en dat is de hoofdreden (volgens Desmond Morris, maar ik volg hem hier toch al 40 jaren in) waarom we vrij hulpeloos te vroeg geboren worden: onze grote hersenpan moet op tijd door het moederkanaal en vooral mannetjes liepen daarom soms wel eens hersenschade op als men te 'verlossingstang' gebruikte in mijn moeders tijd (zij kocht 11 kinderen waarvan 8 zonen).

Bij geboorte zijn er enorm veel neuronen en is de groei gigantisch ervan. Pas in een later stadium wordt er heel veel myeline toegevoegd die maakt dat de doorvoersnelheid gigantische keren groter wordt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek en officieel weet men nog niet waarom, maar mij lijkt het logisch dat als de myeline al bij de geboorte actief zou werken dat een baby met diens hypersensitiviteit gewoon zou 'ontploffen', lees: gek worden, van de veelheid van informatie, alleen al bij de geboorte (het licht, een baby hoort tot 30.000 Hz bij een zeer laag aantal decibel en mijns inziens ziet het misschien zelfs infrarood i.p.v. het te voelen alleen maar sterven beide pieken bij de zintuigen af door het bombardement na de geboorte en de eerste jaren op die frequenties).

Er zijn dus 8 zonen bij ons, mijn vader, zeker twee broers en mijn zoon (totaal IQ 145, boven 150 beschouwt men als niet meer meetbaar, zie http://florisvanbelle.be/iq.pdf) zijn hoogbegaafd. Ik zelf ben veel normaler begaafd, en scoor 122 (zie http://logocom.be/iq.pdf voor detail) en het valt mij wel degelijk op dat zij toch allen een groter vooral voorhoofd hebben dan mij met uitgesproken hoger voorhoofd.

Wat betreft Einstein, heeft men bij een tweede onderzoek (hij wou zijn hersenen NIET afstaan omdat hij "niet geloofde in een persoonlijke God" en dus wel degelijk geloofde, heeft mij als standaard atheïstisch wordende volwassen altijd mijn geloofsopinie laten openhouden en daar ben ik diep gelukkig mee nu ik ouder word en ik méér begrijp omdat het geheel altijd meer blijkt te zijn dan de som der delen) wel degelijk vastgesteld dat hij véél meer gliacellen had. Weeral was men fout door zich te focussen op de neuronen zelf, maar per neuron zijn er 10 'lijmcellen' die zorgen voor de interacties, net zoals je bij sterkere spieren ook veel trager betere pezen, botten en psyche benodigt om echt beter te scoren.

Een kind van jongsaf stimuleren betekent o.a. meer (glia)cellen en een slimmer kind!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Concreet (had plaats te kort bij de 'apotheose') betekent meer training, meer gliacellen die lijmen maar ook echt meer neuronen en vooral meer ACTIEVE neuronen en zelfs een bewezen latere dementie door overschot op hogere leeftijd dus iemand met meer neuronen, zeker ondersteund door het lijmstelsel (Grieks γλία leest als glía = Franse of Vlaamse woord 'colle' = Nederlandse lijm) en dus net zoals een getrainde sporter die meer spieren heeft, hoewel je de nuance moet leggen dat bijv. Ethiopiërs gemiddeld een ander type spieren in aanleg heeft om marathons zo enorm snel af te liggen in nauwelijks twee uren. Dat waar iemand met meer krachtspieren zoals ik er nog steeds niet in slaag om de marathon uit te lopen zonder gevaar voor mijn eigen gezondheid. Maar ook dat is toch ergens logisch omdat zij ook 'maar' twee uren lopen maar met een heel ander spierenstelsel terwijl jij misschien ook twee uren kunt fietsen aan een laag tempo na wat training en dat dan ook zo stelselmatig kunt opvoeren. Doe eens deze oefening: hoe lang kun je na elkaar studeren: je zult merken dat onze hersenen ook geen twee uren informatie kunnen opnemen. Joodse kinderen worden door hun cultuur al heel vroeg getraind en ook sociaal gemaakt, zodat in die cultuur bijvoorbeeld heel weinig zelfingenomen psychopaten voorkomen. +je

Andere antwoorden (2)

Nee, iedereen heeft ongeveer hetzelfde aantal neuronen. Dus dat is geen maatstaf.
Men dacht vroeger dat Einstein wel heel bijzondere hersenen moest hebben, gezien de dingen die hij bedacht.
Na zij dood zijn zijn hersenen uitvoerig onderzocht, maar heeft daar niets bijzonders aan kunnen ontdekken.
Het gewicht van zijn hersenen bleek eerder aan de lage kant.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar hij had wel meer gliacellen dan een doorsnee persoon ....
Reddie
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x, maar met gliacellen denk je niet.
Bovendien gaat de vraag over neuronen.
WimNobel
8 jaar geleden
Toch wel een relevante opmerking van J4ck. Als intelligente personen structureel meer gliacellen blijken te hebben, dan spelen die misschien toch een rol bij het denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij zorgen gliacellen er o.a. voor dat je snel verbanden kunt leggen. Einstein had bovengemiddeld veel gliacellen en kon daardoor sneller en beter ingewikkelde verbanden leggen.
Nee, het gaat vooral om de verbindingen die tussen de neuronen worden gelegd.