Welke dieren worden meteen als 'volwassene' geboren?

Wij mensen worden geboren als baby's en groeien nog heel veel en maken nog allerlei andere lichamelijke ontwikkelingen door en moeten en kunnen nog heel veel bijleren.
Misschien dat de meeste dieren alleen wat het laatste betreft veel afwijken van mensen.
Maar zijn er dieren die na de geboorte, meteen al volgroeid zijn en zelfstandig kunnen leven.
Hoewel bacteriën volgens mij niet echt tot het dierenrijk behoren, kan ik van hen wel begrijpen dat ze door hun eenvoud, gelijk volwassen zijn (dat komt natuurlijk ook door de wijze van ontstaan: 'splitsing') maar het gaat even om het idee.

Ik heb evenwel nooit een baby-miertje gezien, die zullen vast in het holletje blijven tot ze groter zijn, maar zijn er dieren die na het uitkomen niet te onderscheiden zijn van hun volwassen soortgenoten? Of beginnen alle dieren klein?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Mieren worden geboren als larve, verpoppen zich vervolgens en uit die pop komt een volwassen mier.
Dat zijn best wel een paar flinke veranderingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, net zoals de wespen en bijen. De pas uitgekomen dieren (vrouwtjes) hebben eerst een taak in het nest.
Ik denk dat bij de meeste insecten dit zo is: ei, larve, pop (pop, niet bij allen, zoals spinnen) en dan volwassen dier.
Van oorwormen weet ik dat er voor de kroost gezorgd wordt. Dus jonge insecten die nog moeten opgroeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spinnen zijn geen insecten.
19belle87
8 jaar geleden
cavias
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi: Bacterien zijn geen dieren. Bacterien zijn prokaryoten. Dieren, planten, schimmels, gist, en wat klein grut (oa. malaria) zijn eukaryoten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Spinnen zijn geen insecten."
Is nog waar ook. Daar heb ik nooit bij stil gestaan. ;) https://wet.kuleuven.be/wetenschapinbreedbeeld/lesmateriaal_biologie/systematiek

Antwoorden (1)

Volgroeid komt geen enkel dier ter wereld. Insecten, waaronder mieren, kennen een larvestadium en groeien niet meer als ze eenmaal insect (imago) zijn. Vandaar dat je nooit een babymiertje ziet. Ook amfibieën en reptielen kennen een larvestadium, denk aan kikkervisjes. Van sommige vogels is bekend dat ze verbazend ontwikkeld ter wereld komen. Hamerkophoenders kunnen op de dag dat ze geboren worden al kleine stukjes vliegen. Van jonge kwartelkoningen, die toch echt als donsballetjes uit het ei kruipen, is een paar jaar geleden ontdekt dat hun moeder ze na een paar dagen verlaat en de jongen zonder begeleiding laat opgroeien. Veel jonge dieren moeten het helemaal zonder ouderlijke zorg stellen maar een dier dat als volledig volwassen ter wereld komt bestaat niet.