Een onderzoeker wilt de vorm van bacteriën onderzoeken, gebruikt hij dan SEM of TEM en waarom?

TEM --> Transmissie Elektronen Microscoop
SEM --> Scanning Elektronen Microscoop

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Utrecht
8 jaar geleden
Een onderzoeker wil....

Antwoorden (2)

Bacteriën bestuder je met een lichtmicroscoop.
http://www.microbiologie.info/microscopisch%20uiterlijk.html
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(...) Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het over elektronenmicroscopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
via Scanning heeft het bestuderen meer zin dan via Tomografie. aan het innerlijk van een bacterie is niet veel verheffends te ontdekken (wellicht in de toekomst wel).
Normaal is lichtmicroscopie voldoende om bacteriën te bekijken.
Wil je toch electronenmicroscopie gebruiken, zou ik voor SEM kiezen.
Met een TEM bekijk je een dwarsdoorsnede (coupe) terwijl je met SEM het oppervlak (dus meer 3D) bekijkt. Dus met SEM kan je beter de uiterlijke vorm bekijken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Utrecht (ben zelf alumnus dus moet ook wel): met Scanning Electromicroscopie krijg je een ongelooflijk gedetailleerd 3D beeld (je hoeft het ook niet bij slechts 1 opname te laten).