Wat hebben aardlagen, sedimenten en fossielen en paleontologie met de evolutietheorie te maken?

Ik zat een documentaire te kijken over de evolutietheorie, maar ik snap niet wat de 4 dingen hierboven met elkaar te maken hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Aardlagen en sedimenten zijn geologische begrippen. In de loop van de tijd (neem gerust een paar miljoen jaar) verandert de bodem door processen als overstroming en wind waarbij gronddeeltjes worden aangevoerd en neergelegd. Dat noemen we sedimenten. Bodem ontstaat ook door afsterven en verteren van plantaardig materiaal en daardoor worden aardlagen gevormd. Alle tijd waarin deze processen zich afspelen leven er planten en dieren op en boven de bodem die na het sterven soms fossiliseren en zo herkenbaar in de bodem achterblijven. Door de ouderdom van de aardlaag te bepalen kunnen onderzoekers dus ook bepalen hoe oud het fossiel is dat daarin is gevonden. De wetenschap die zich met de bestudering van fossielen bezig houdt noemen we paleontologie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door de ontwikkeling van de fossielen te volgen in de tijd (fossielen in oude aardlagen vergelijken met die in jongere) kan een beeld worden gevormd over hoe de soorten zich in de tijd hebben ontwikkeld en dat is een belangrijk onderdeel van de evolutietheorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Kort, krachtig en duidelijk ! Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt zeer duidelijk, snap het nu helemaal!!

Andere antwoorden (1)

Om met het laatste te beginnen. De evolutietheorie is de theorie die het ontstaan van en de enorme verscheidenheid aan soorten verklaard. Als deze theorie waar is dan heeft dat een paar consequenties (*):
1. Soorten veranderen in de loop van de tijd omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving;
2. Aan elkaar verwante soorten leven dicht bij elkaar (ofwel hoe groter de afstand, hoe minder verwant soorten zijn);

Verwantschap tussen soorten en evolutie kun je onder andere onderzoeken door fossielen te onderzoeken. Paleontologie is de wetenschap die dit doet op basis van fossielen en andere sporen die achtergelaten worden.

Om de leeftijd van fossielen te kunnen bepalen zijn er verschillende methoden. Een ervan is door te kijken in welke aardlaag een fossiel zich bevindt. Er vindt continue een proces van sedimentatie plaats waarbij er materiaal in lagen afgezet wordt. Dode dieren en planten worden door dit sediment bedekt en als dit snel genoeg gebeurt onder de juiste condities verstenen ze in een aardlaag. Door de volgorde, structuur en de fossielen in deze lagen te bestuderen kan men ouderdom en geschiedenis van deze lagen in kaart brengen.

Door de verspreiding van de fossielen in de aardlagen en over het oppervlakte van de aarde heen dan weer in kaart te brengen kun je de evolutie van de soorten volgen.

(*) er zijn ook nog andere consequenties maar die zijn niet relevant oor deze vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!