Is het mogelijk dat de kringspieren én de lengtespieren zich bij een mens samentrekken?

Zoja, wat gebeurd er dan?
Zonee, is dit bij andere organismen wel mogelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (1)

In de wand van het gehele darmkanaal bevinden zich kringspieren en lengtespieren.

Peristaltische bewegingen: samentrekken van de spieren die samen worden darmperistaltiek genoemd. Daardoor wordt de voedselbrei naar voren geduwd. Voedingsvezel prikkelt de spieren in de wand.

Het kauwen helpt bij de vertering. De enzymen in verteringssap kunnen alleen aan de buitenkant inwerken. Door het voedsel in kleine stukjes te verdelen, word het oppervlak van het voedsel vergroot. Hierdoor zijn de voedingsstoffen in het voedsel beter bereikbaar voor de enzymen.

Vlak voor de voedselbrok ontspannen de kringspieren zich en trekken de lengtespieren zich samen. Het darmkanaal wordt dan plaatselijk wijder. Als de kringspieren zich achter de voedselbrok samentrekken en de lengtespieren zich ontspannen wordt het plaatselijk wijder.

Je maag is de hele tijd in beweging door de kringspieren en de lengtespieren. het maagportier: de kringspier onder in de maag.

Deze sluit de maag af. De kringspier laat kleine hoeveelheden doorlopen naar de twaalfvingerige darm. Hierdoor heeft de maag een functie als opslagplaats.

Het antwoord is dus ja bij de mens trekken de kring en lengte spieren samen,

http://www.scholieren.com/werkstuk/919
erotisi