De functie van stress is: overleven. Het stresshormoon adrenaline veroorzaakte een vecht- of vluchtreactie als we geconfronteerd werden met gevaar. We moeten dan razendsnel beslissen of we het gevaar tegemoet gaan (vechten) of we er keihard van wegrennen (vluchten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat adrenaline nog meer doet is het versnellen van de ademhaling en het hartritme. Hierdoor wordt er meer bloed per seconde door je lichaam gepompt. De longen zorgen ervoor dat het nog steeds van zuurstof voorzien is. Daardoor kunnen je cellen een tijdje lang supergoed werken, energie in overvloed.

Dit heb je misschien wel eens gemerkt als iemand je liet schrikken. Je voelt dat soms in je hart.

Daarbij activeert het dus de mechanisme aangegeven door het antwoord hierboven.

Het vergroot dus de kans op overleven door in een staat van "superparaadheid" terecht te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress is een term die op allerlei manieren gedefinieerd en gebruikt wordt. De boven genoemde antwoorde behandelen een korte termijnreactie, maar de term wordt meer gebruikt als een lange termijn reactie, die ogenschijnlijk niet zo functioneel is als de primaire stress reactie. Eigenlijk is het meer een beschrijving van de gebeurtenissen als het lichaam en de geest continu aan een prikkel worden blootgesteld die ze niet het hoofd kunnen bieden.
Met een simpel voorbeeld over vissen zal ik het uit proberen te leggen. Men heeft geprobeerd in de Oosterschelde forellen te telen in kooien. Dat werd niet echt een succes omdat deze vissen een temperatuursbereik hebben waarin ze goed functioneren en ook een bereik in zoutgehalte waarin ze goed functioneren. Gedurende bepaalde periodes in de zomer liepen de temperaturen op tot boven de 25 graden en het zoutgehalte van de Oosterschelde is daar wat aan de hoge kant. Als dat enige tijd aanhield werden de vissen ziek. De vissen konden de stressoren niet wegnemen enhun lichaam kreeg grote moeite het inwendig evenwicht te handhaven (homeostase). In het bloed werden zeer hoge concentraties van het stresshormoon cortisol aangetroffen. De belangrijkste functie van dat stresshormoon in dit geval was het zorgen voor meer glucose in het bloed vanwege de hoge energiebehoefte van de nieren. Dit stresshormoon verlaagt echter de activiteit van het immuunsysteem en maakte de dieren gevoelig voor ziektes (vibriobacterien dacht ik).

Chronische stress treedt op wanneer een bepaalde prikkel niet meer adequaat het hoofd kan worden geboden. Bij mensen is het vaak een psychische stressor die te lang aanhoudt en waarbij de mensen de controle verliezen. Ook hier zien we een verhoging van cortisol. De effecten zijn een verminderde afweer (maagzweer, verkoudheden), depressies en vermijden van sociale contacten (pogingen om de psychische stress buiten de deur te houden).
Het is maar de vraag of dit geheel een functie heeft, of dat het een beschrijving is van een niet functioneel gedragspatroon.