Waarin wordt vet omgezet als je het eet?

Van eiwitten weet ik dat ze worden afgebroken tot de aminozuren waaruit ze bestaan. Het lichaam kan die aminozuren dan weer aaneenrijgen tot een ander eiwit. Het kan de aminozuren ook verbranden.

Maar wat gebeurt er met het vet dat ik eet? Wordt dat ook afgebroken tot iets elementairders, en maakt het lichaam daar dan weer dingen van? Of wordt het, bij wijze van spreken, linea recta naar de heupen en de billen getransporteerd?

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Biologisch is het een ingewikkeld verhaal: Vetten worden omgezet in glycerol en vetzuren.

Als je het niet verbrand, door beweging, vooral cardiotraining is daar goed voor, enzo, word het opgeslagen als vet. Vetverbranding is een langzaam proces waar veel voor gedaan (en gelaten) moet worden. Vetten zijn opgeslagen in het lichaam op verschillende plaatsen: op en rond de organen, in de spieren en vooral onder de huid.
En ja, dan wordt het linea recta naar je heupen en billen en buik getransporteerd.......

Alleen spiermassa verbruikt energie. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer vet je kan verbranden. Spieren hebben zuurstof en brandstof nodig om te kunnen functioneren. De brandstof wordt geleverd door koolhydraten en vetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vertering van vet begint pas in de dunne darm. Daarbij is gal uit de lever onmisbaar. Het gal zorgt voor het emulgeren van vet (kleine druppeltjes maken van vet), zodat de enzymen er beter op in kunnen werken. De alvleesklier vormt een enzym dat het vet afbreekt, en hierbij ontstaan vetzuren. Ook de dunne darm vormt een vet-afbrekend enzym. De vetzuren worden door de darmwand opgenomen en daar weer opgebouwd tot vetten. Ook worden ze daar voorzien van een eiwitmanteltje voor het vervoer door het bloed.

Simpel gezegd: Eiwitten worden dus aminozuren, koolhydraten worden enkelvoudige suikers en vetten worden vetzuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam heeft een bepaald percentage aan vet nodig.
Wat het teveel aan vet binnenkrijgt, wordt opgeslagen, als vet.

Veel hangt af van de betreffende persoon. Hoe zit de motoriek in elkaar, wat is het energie niveau, en wat zijn de erfelijke omstandigheden?

Belangrijk is in ieder geval dat je wel vet binnenkrijgt, maar kies dan wel voor de meest gezonde vetten!!

Kies dus bijvoorbeeld voor kokosolie of olijfolie.
En, hoe gezond ook, wel met mate!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In glycerol en vrije vetzuren. Die vetzuren worden omgezet in acetyl-coa. Dit worden keton lichamen en citraat, welke de citroenzuurcyclus ingaat.

Dit was hem dan. Groet

Toegevoegd na 3 minuten:
even extra;
keton lichamen gaan naar de hersens. Citraat geeft ATP. dik wordt je niet zozeer van vet, vet heb je nodig ook al ben je te dik. Klinkt gek he? Gewoon blijven eten, wel weinig, en meer verbruiken dan je eet, alleen zo gebruik je reserve vet. Alles dat aan teveel binnenkomt wordt vet, dus ook zetmeel en eiwit. Hongeren heeft geen zin. Dan verbruik je eerst je spieren, en juist die verbranden het meeste vet!