wat eet een eencellige?

Weten eten eencellige? gebruiken ze ook zuurstof? Wat eten bacteriën? Gebruiken zij ook zuurstof? Of juist koolmonoxide wat we uitademen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschilt van bacterie tot bacterie of ze zuurstof verbruiken. Sommige kunnen tijdelijk zonder. Eten: onder andere suiker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze eten voor een groot deel wat wij eten. Wij bestaan namelijk uit cellen net zoals zij. Het verschilt natuurlijk een beetje wij hebben kleine hoeveelheden koper nodig. Bacteriën absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De basis om te kunnen overleven van alle levende wezens op aarde bestaat uit 5 essentiële zaken. Ruimte, warmte, voedsel, water en zuurstof. Neem je een van die zaken weg is het vaak fataal, of wordt de levensfunctie lamgelegd.
Enkel de aerobe bacteriën kunnen leven zonder zuurstof. (die zijn vrij zeldzaam)
Alle leven heeft energie nodig om te kunnen voorbestaan, ook eencellige. De meeste hebben zuurstof nodig om het voedsel om te zetten naar energie (verbranding), en geven CO2 weer af.
Het voedsel kan van alles en nog wat zijn, als het maar energie bevat.

Antwoorden (2)

Ik heb een website gevonden die hoogst waarschijnlijk je vraag beantwoord inverband met wat eencelligen eten : http://diertjevandedag.classy.be/eenvoudige%20dieren/eencelligen.htm

Voor je vraag of ze zuurstof gebruiken? Ja. Ze ademenen met behulp van Diffusie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie . Dit betekent eigenlijk dat het vanzelf gaat. Als ze niet genoeg zuurstof hebben, dan vult de eencellige zich automatisch weer met zuurstof.

Het bacterie deel. Er zijn vele soorten bacteriën. Op wikipedia staat een volledige tekst gewijd over de verschillende soorten bacteriën en nog andere dingen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat niet op wat ze eten bij de eerste site?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik citeer van de website:
"Een cel is het allerkleinste levende stukje. Sommige lijken op piepkleine diertjes omdat ze kleine deeltjes opeten"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry niet goed opgelet wat zouden ze bedoelen met kleine deeltjes?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan van alles zijn denk ik. Ik vind jammer genoeg op geen enkele site wat ze specifiek eten.
Ik ga eerst in mijn bron verwijzen naar een andere vraag van deze site.
Een amoebe is een eencellige en bij de vraag gaat het over hun ademhaling.

Over het eten van eencelligen.
Een amoebe zou volgens mijn tweede link eten op de volgende manier.
Met armpjes ' iets dat erop lijkt toch' grijpt ze het eten en die armpjes worden terug in het lichaam geïntegreerd. Het eten word dus letterlijk in het lijf opgesloten.

Een pantoffeldiertje is ook een eencellige. Daar staat weer meer info over in de derde link. Ook van deze site btw. Maar dat is ook weer zo'n geval van grijp-opsluiten van het eten. Alleen staat er hier voetjes en zei ik armpjes.

Dan over de bacterietjes.
Er zijn verschillende types die dan nog eens onderverdeeld zijn.
Het eerste type moet organisch materiaal eten.
soort 1 parasiet
soort 2 bacterie die dood vlees eet waardoor vlees dan weer rot

Het andere type kan het zelf maken dat organische materiaal
soort 1 kan vb als bij fotosynethese zijn eigen voedsel maken.
soort 2 kan van andere chemische stoffen voedsel maken.
Al die beestjes hebben nog een leuke moeilijke naam, maar die ga ik niet overtypen hier.

Sommige bacteriën kunnen zonder lucht overleven Deze zijn anaeroob.
Aerobe bacteriën kunnen niet zonder zuurstof.
En er zijn nog tussensoorten die ofwel maar een beetje lucht nodig hebben of andere waar het niet voor uitmaakt of er lucht is of niet.

Toegevoegd na 40 seconden:
http://www.microbiologie.info/Ademhaling%20.html

Waarom kon ik deze niet bij bronnen kleven?
Hier staat nog info over de ademhaling.
nounka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft: " bacterie die dood vlees eet waardoor vlees dan weer rot" Vlees of eender welk ander organisch materiaal kan niet bederven zonder bacteriën of schimmels. Het is doordat het besmet raakt met bacteriën dat het gaat ontbinden.
De min is niet van mij, ik geef enkel +en wanneer het verdiend is.
nounka
9 jaar geleden
Zeg je nu niet hetzelfde als wat er staat ?
Dat de bacteriën in het (dode vlees) organische materiaal dat vlees doen verrotten.