Is er verschil in aanpak van het immuunsysteem bij de bestrijding van virussen en bacterien?

Virussen zijn toch fundamenteel anders dan bacterien, maar van beide kunnen we ziek worden, en beide zal het immuunsysteem aanvallen. Maar is er ook een verschil in aanpak?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, er is geen belangrijk verschil in aanpak. Op een infectie door bacterie of virus zal het lichaam doorgaans reageren met koorts: in theorie zeer effectief, want je verschuift je lichaamstemperatuur, zodat die niet meer in het optimum van virus of bacterie valt. Overigens kan die verschuiving zo sterk zijn, dat zowel het virus (of de bacterie) als de patient sterft, het is dus echt mogelijk om te overlijden aan de koorts die de patient 'zelf gemaakt heeft'. Wat er door koorts fout kan gaan (vooral enzymen die niet goed meer werken) lees je in bron 1. Het nuttige effect van koorts lees je in bron 2. Koorts onderdrukken is prima, maar alleen als het uit de hand zou dreigen te lopen (40 graden of meer).

De oorzaak dat het lichaam koorts 'laat ontstaan' zijn vaak de gifstoffen die de bacterien en virussen maken -- dus niet hun aanwezigheid op zich.

Toegevoegd na 2 minuten:
vond nog een nuttige bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, er is een groot verschil in aanpak.
Bacteriele infecties wordne vooral aangepakt door antilichamen met effectorfuncties; waarna complement en NK cellen de bacterien doden.
Virale infecties worden aangepakt door een combinatie van neutraliserende antilichamen en cytotoxische T-cellen.
tinus1969
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zelf nog een interessant artikel gevonden waarbij de verschillen worden uitgelegd, zoals je al aangaf in je antwoord: "Wat voor type immuunrespons op dat moment nodig is, hangt vooral af van het soort micro-organisme dat de infectie veroorzaakt.
Een intracellulair virus vergt een ander soort immuunrespons dan een extracellulaire bacterie (figuur 1.2)" http://assortiment.bsl.nl/files/1fdb1de8-5f45-48a5-b659-819853ff3385/immunologieph.pdf
erotisi
8 jaar geleden
Zoals het artikel het vertaald: "De aard van het micro-organisme bepaalt
welke reactie van het immuunsysteem nodig is. Voor de afweer tegen bacteriën
zijn antilichamen nodig die binden aan de bacterie, die vervolgens door
fagocyten wordt opgenomen (fagocytose) en gedood. Ook eiwitten van het
complementsysteem kunnen binden aan een bacterie en vergemakkelijken
daarmee de fagocytose. Complementeiwitten kunnen bacteriën ook rechtstreeks
doden. Virusinfecties vereisen een cellulaire immuunrespons. Nadat
eiwitfragmenten van het virus door antigeenpresenterende cellen zichtbaar
zijn gemaakt voor T-lymfocyten, start de cellulaire respons. Virusgeïnfecteerde
cellen kunnen worden gedood door specifieke cytotoxische T-lymfocyten of
door naturalkillercellen. Worminfecties worden bestreden door eosinofiele granulocyten
(en mestcellen"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wilde nog toevoegen dat het met name uit maakt of de ziekteverwekker binnen of buiten de cel zit, maar dat heb je zelf al gevonden zie ik ;-). De ziekteverwekkers worden in eerste instantie herkent door aangeboren receptoren. De bekendste zijn de Toll-Like receptoren (TLR). TLR 1, 2 en 6 herkennen celwand en celmembraan delen van bacteriën. TLR4 suikerketens van bacteriën (LPS). TLR5 zweepstaartjes. TLR3, 7, 8 en 9 herkennen RNA en DNA van virussen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toll-like_receptor Door deze herkenning wordt de immuunreactie zoals jullie hierboven beschrijven in actie gezet.
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt sebas voor de uitleg van de TLR Zelf heb ik ook nog dit onderscheid gevonden: "Als vuistregel geldt dat de humorale immuniteit (de B-lymfocyten en antilichamen) vooral antibacterieel werkt en de cellulaire immuniteit (T-lymfocyten) vooral antiviraal (en anti-tumor). Het is echter niet helemaal zo zwart-wit. Zo kunnen neutraliserende antilichamen een belangrijke rol spelen in het tegengaan
van de verspreiding van virus in het lichaam en kunnen sommige intracellulair overlevende bacteriën (zoals Mycobacterium tuberculosis) uiteindelijk alleen opgeruimd worden door een
goed werkend cellulair immuunsysteem. Daarnaast hebben B-lymfocyten over het algemeen ook helper-T-lymfocyten nodig om effectief en volledig geactiveerd te kunnen worden.