Waarom worden er geen mitochondriën van mannen doorgegeven?

Ik weet dat wanneer een zaadcel een eicel bevrucht enkel de kern naar binnen gaat en versmelt met de kern van de eicel en de staart buiten de eicel blijft. Maar waarom blijft die staart met de mitochondriën buiten de eicel zou het juist geen voordeel zijn als de eicel zou starten met die extra mitochondriën voor de energieproductie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
erotisi
8 jaar geleden
Dat is de vraag, zouden een extra mitochondrien ook extra voordeel opleveren? Als je in een auto rijdt met twee motoren ipv één zou dat een voordeel zijn?

Het beste antwoord

Het voortplantingsysteem werkt als volgt:
- Zaadcel van de man
- Eicel van de vrouw

De zaadcel van de man bevat: DNA van de man, eiwitten (v.d. zaadcel zelfs) en inderdaad een heleboel mitochondriën die als een gek suikers aan het verbranden zijn (geweest). Deze mitochondriën zitten op de staart en alleen de kop (waar geen mitochondriën in zitten) komt door de wand van de eicel heen. Dus de man levert in die zin alleen wat DNA en wat eiwitten (kop v.d. zaadcel).

De eicel bevat AL het andere. Mitochondriën, andere helft van het DNA, ribosomen, enz, enz.

Dus in het kort,de mitochondriën van de man worden niet meegenomen omdat deze in de staart van de zaadcel zitten en alleen de kop komt er doorheen.

Echter blijft de vraag waarom?
Dit is niet helemaal bekend. Wel blijkt dat de inspanning van een zaadcel enorm is. Velen redden het ook niet. De zaadcellen branden zichzelf (bijna) kapot van de inspanning. De zaadcellen beschadigen zichzelf ook hierdoor en er is een grote kans dat evolutie zodanig gelopen is dat alleen de vorm met vrouwelijke mitochondriën is overgebleven omdat wanneer er mannelijke mitochondriën werden doorgegeven er teveel schade was.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er worden geen mannelijke mitochondriën doorgegeven, omdat de controle van twee verschillende sets mitochondriën (met verschillende erfelijke eigenschappen) niet goed mogelijk is.

Zie bv hier Zie http://www.nick-lane.net/Power,%20Sex,%20Suicide.html
tinus1969
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik kan niet goed opmaken uit je bron dat twee verschillende sets mitochondrien niet goed mogelijk is.
Maar het zou natuurlijk kunnen. Maar met de kennis die jij hebt kun je dan inschatten waar het bijv. mis zou kunnen gaan of waardoor?
tinus1969
8 jaar geleden
Lees het boek -het is het waard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Inderdaad, een van m'n favoriete boeken!