Is dit een vorm van evolutie?

Wilde honden in Moskou hebben geleerd met de metro te reizen naar plaatsen waar ze willen overnachten of eten. (Misschien gebruiken ze ook wel liften en roltrappen om van en naar de perrons te gaan). Is dat een kwestie van evolutie?

Toegevoegd na 3 dagen:
Hoe weten ze trouwens welke metrolijn ze moeten nemen naar hun favoriete plek voor eten/slapen? Het inwoneraantal van Moskou is ongeveer zo groot als het inwoneraantal van heel Nederland. Langs een perron komen dus vast en zeker meerdere metronummers (metrolijnen) langs.

13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Is nu nog niet te zeggen. Koolmezen in Engeland hebben geleerd om melkflessen te open. Als eitjes van die koolmezen naar Frankrijk worden gebracht dan ontwikkelen zij dat kunstje ook, terwijl die domme Fransen met open bek zitten toe te kijken, maar het niet leren. Het is dus een erfelijke eigenschap geworden. Als je een jong hondje van de moeder de moeder wegneemt en in een ander nest legt en je brengt hem een jaar later weer terug, pikt dan vanzelf zijn reis patroon weer op. Zo ja: erfelijk +> evolutie, zo nee => aangeleerd geen evolutie issue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruiken de koolmezen ook de metro. En dan al die roltrappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, maar melkflessen openen blijkt te zijn opgenomen in de erfelijke eigenschappen van koolmezen en staat daarom in alle wetenschappelijk werken over erfelijkheid beschreven. De metro niet.. Trouwens koolmezen vliegen er gewoon even heen en hebben geen metro nodig.

Andere antwoorden (12)

het is meer aanpassing aan ons zou het eerder devolutie willen noemen... what's next? een vliegende olifant...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn opmerking bij Bjorn1at2 hieronder
zondag
13 jaar geleden
Wat hebben vliegende olifanten er nu mee te maken? Ik zie het verband niet dus leg me dat maar eens uit voor ik + of - ga uidelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hebben we al gehad, Dombo weet je nog?
Wat te zeggen van een surfing olifant. Zag ik gisteren in Stockholm.
Nee, dit is een kwestie van individuele ontwikkeling, geen ontwikkeling van de soort die erfelijk/genetisch wordt overgedragen
13 jaar geleden
nee, evolutie is dat je je goede genen doorgeeft, en omdat alleen de sterkste overwint, het soort steeds beter word.

dit is gewoon een kwestie van aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toevoeging 'goede' aan genen is onjuist. De natuur kent hen goed of fout, en in de natuur is niets goed of fout. De natuur is superieur aan alle kleinburgerlijke mensen ! Je conclusie is wel juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien overwint de sterkste niet, er is sprake van evolutie ALS de houder van de genen overleven. Bijvoorbeeld: een beest, dat aan de ene kant zijn vermogen om hard te lopen verlies, maar een deel ervan krijgt daarnaast enorme klauwen. Dan kun je beide verworvenheden toeschrijven aan de evelutie van de soort, waarbij de eerste eigenschap nauwelijks positief te noemen is, de tweede compenseert echter voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, weer wat geleerd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie heeft inderdaad niets met de sterkste te maken.
Evolutie is "gewoon" aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden, zodat de soort kan overleven. Doe ik al mijn hele leven.
"Gemak dient de mens" wordt wel eens gezegd. De honden hebben dit fenomeen nu ook opgepikt!

Gewoon slimmigheid van die honden, waarschijnlijk zijn ze per ongeluk een keer in die metro komen te zitten.
Toen ze eruit kwamen was er ineens een plek waar ze konden eten.

Een hond leert door positieve en negatieve ervaringen. Stel dat ze de eerste keer uitstapten en er werd meteen een hond uit de roedel doodgereden. Dan zouden ze het denk ik niet nog eens doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kopen ze ook een kaartje?
Nee, absoluut niet. het is progressie, geen evolutie. Evolutie gaat heel traag en is niet zichtbaar en zeker niet in een generatie. Het is geen vormverandering, maar aanpassing. Een slimmer worden, wordt niet doorgegeven. alleen chemische veranderingen in zaadcellen. De nakomelingen daarvan kunnen beter of minder goed zijn aangepast aan het omringende leefgebied. Wat jij dacht, is een denkwijze van Lamarck. Dat verworven eigenschappen door worden gegeven. Mooi gedacht, maar zo werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het toch knap van die wilde honden hoor.
Kaartje kopen, roltrappen nemen en dan nog met de metro. Er zijn heel veel mensen die hen dat niet nadoen. Vooral die roltrappen, daar heeft mijn vrouw een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die beesten kopen toch geen kaartje? Of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeven ze niet; de klaphekjes van de metro zijn speciaal zo gemaakt dat je er als hond onderdoor kunt. De roltrap nemen zal wel moeten om bij het perron te komen, maar da's niet meer dan het volgen van de massa.
De Moskouse zwerfhonden steken ook keurig bij het zebrapad de straat over. Heel apart om te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw te gek, hier ga ik meer van weten. Dit is gewoon geniaal.
Groet
Als ik iedere dag mijn hond 4 brokjes geef en een dag maar drie, dan zal hij overal gaan zoeken waar het vierde brokje gebleven is, hij kan dus tot 4 tellen.
De interesse van een hond voor zijn leefomgeving, mede bepaalt door zijn intellegentie, kunnen veranderingen teweeg brengen in zijn gewoontes, indien de jonge van deze honden het van hun ouders leren, kan het uiteindelijk in hun genen komen (zie elders het verhaal van de koolmezen)
Als het in hun genen zit, kan het een voordeel gaan betekenen ten opzichte van andere honden die dat niet hebben, krijgen door dit voordeel deze honden meer jongen, dan kunnen deze honden uiteindelijk gaan domineren en kan je spreken van evolutie.
Evolutie is vooral aanpassen of verdwijnen.
Daar kunnen duizenden jaren, of meer, voor nodig zijn, maar soms maar enkele generatie's!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zijn de "slimme" honden met meer inzicht die dit doen. De "domme" zijn niet zo inventief en hebben dus minder overlevingskans. De slimme honden hebben dus een grotere kans om zich voortplanten, zij geven dus hun "slimmere" genen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is geen evolutie.
Die honden hebben zich dat zelf aangeleerd, zoals de overvloed aan herten in de duinen tegenwoordig in je achtertuin komen snoepen. In Alaska ziet je dat beren ook veel doen, als er voedseltekort dreigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Dat met die herten en beren vind ik toch iets heel anders. Zij gebruiken geen transportmiddel of een ander door de mens gemaakt voorwerp om hun doel (voedsel of een slaapplaats) te bereiken. Zij hebben slechts geleerd dat er bij de woonplaats van de mens voedsel te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zandvoort hebben ze geen metro, anders hadden ze herten wel een kaartje gekocht.
een honden kunnen een hoop leren maar ik denk niet dat dit met evolutie te maken zal hebben ,dat duurt immers miljoenen jaren ,wordt er gesuggereerd toch...dan vraag ik me toch af of ze all perfect zijn door die zogenaamde evolutie of duurt dat ook nog miljoenen jaren voor dat de honden perfect zijn voor hun omgeving hmmm en die verandert ook steeds nee dat komt ook niet goed op een dag vliegen ze naar de ruimte denk ik ......................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct is er nog iemand die ons vertelt dat we van de honden afstammen. Waarom ook niet?
zondag
13 jaar geleden
Was er niet een boek van Simak, "City" heet het, waarin honden de macht op aarde hebben overgenomen? Ik kan het me niet meer precies herionneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie een misvatting over evolutie. Evolutie is geen proces met een doel, bijvoorbeeld om 'perfecte' honden te creëren. Evolutie is blind, het dient geen doel of nut. Het is simpelweg het (langer) overleven van organismen met een genencombinatie die gunstig is voor het overleven in hun omgeving, waardoor juist die organismen in staat zijn zich voort te planten en daardoor hun genen door te geven.
Nee, dat is een kwestie van conditionering; aangeleerd gedrag. Ze hebben geleerd dat dat voordelig voor ze werkt, dus blijven ze dat doen.

Evolutie werkt niet zo, en gaat ook vele, vele malen langzamer. Dat voltrekt zich niet in een paar jaar. Bovendien zullen de nakomelingen van deze honden wanneer ze NIET in die roedel opgroeien, niet van zichzelf weten dat ze met de metro heen en weer kunnen reizen. En dat zou een kenmerk zijn van een geevolueerde eigenschap : dat de nakomelingen hem ook van nature hebben.

Eerder zou je dit kunnen vatten onder de noemer 'cultuur' , en dan specifiek van die groep honden. Wel erg slim trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Nu moet ik toch even mijn wenkbrouwen fronsen Marleen. Mensenkinderen zouden namelijk ook niet uit zichzelf weten dat ze met de metro heen en weer kunnen reizen als ze dat niet leerden van ouderen.
nee geen evolutie. dat wordt het wel, als daardoor een nieuwe soort ontstaat, die zich onderscheidt van de oorsprong. die kans acht ik echter niet groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, deze wilde honden hebben zich wel aangepast, maar ze zijn biologisch nog hetzelfde als toen ze nog in de natuur leefden... als ze nou op hun achterpoten gaan lopen, en dus een andere skeletbouw ontwikkelen, of als ze ineens zelf een kaartje konden kopen, zou dat een vorm van evolutie zijn.