Er zijn veel diersoorten die monogaam zijn.
Zowel onder de vogels, de zoogdieren als de vissen zijn er monogame soorten.
De lijst van deze dieren vind je hier : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_monogame_dieren

Toegevoegd na 6 minuten:
Hieronder volgt een lijst van dieren waarvan men de monogame status wetenschappelijk heeft onderzocht.[1] Bij sommige dieren wordt overspel niet getolereerd.[2] Bij andere is een treurgedrag kenbaar als de partner komt te sterven. Dit gedrag is bij zwanen en ganzen waargenomen. Soms zijn hele geslachten monogaam, zoals de Ramphastidae en Anatidae. Van sommige dieren is dit zo bekend dat ze symbool staan voor de trouwe liefde,

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn onderzoeken gedaan naar monogamie bij dieren. Zie ook :

http://www.kennislink.nl/publicaties/gedwongen-monogaam
Erna55
8 jaar geleden
De enige diersoorten waarbij monogamie functioneel is zijn vogels. Bij alle andere soorten heeft het mannetje nauwelijks of niet een rol bij het grootbrengen van de jongen en daarom leven zij niet samen met de moeder van hun jongen en paren met zo veel mogelijk vrouwtjes. Maar zelfs onder vogels is monogamie geen vanzelfsprekendheid. Bij genetisch onderzoek bleek dat bijvoorbeeld bij de grauwe gans, symbool voor echtelijke trouw, de jongen in een nest van diverse mannetjes afkomstig waren. Vreemdgaan is schering en inslag bij ogenschijnlijk monogame soorten. Bij de lijst waarnaar Erna55 verwijst mogen dan ook vraagtekens worden gezet. Onder koekoeken zijn heel wat soorten die hun eieren niet zelf uitbroeden. Monogamie is in dat geval zeer onwaarschijnlijk en onlogisch. Alleen bij grote roofvogels die in lage aantallen voorkomen en grote territoria hebben is monogamie gebruikelijk, gewoon bij gebrek aan mogelijkheden tot schuinsmarcheerderij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De lijst van dieren "waarbij de monogame status wetenschappelijk is onderzocht " .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zag ik ook al staan. Verwarrend. Sorry als ik die verwarring versterkt heb,
Erna55
8 jaar geleden
Of een dier monogaam is of niet, is niet altijd met logica te beredeneren . Zo kwamen ook wetenschappers voor verrassingen . -- Ook Lukas en Clutton-Brock onderzochten de relatie tussen infanticide en monogamie, maar kwamen tot een andere conclusie. Lukas: “Wij hebben in ons onderzoek geen relatie gevonden tussen monogamie en infanticide. Monogamie komt bij soorten met infanticide net zo vaak voor als bij soorten zonder infanticide. Ik denk ook niet dat het optreden van infanticide een algemene verklaring kan zijn voor het ontstaan van monogamie. Infanticide komt vooral voor bij soorten waarbij de periode van zogen langer duurt dan de draagtijd. En dat is slechts bij 27% van de monogame zoogdieren het geval.” --- uit kennislink.nl