Heeft rood vlees vaker verzadigde vetten dan wit vlees? Zo ja, waardoor komt dat?

De verzadigde vetten in rood vlees kunnen het cholesterolgehalte verhogen. Magere soorten rood vlees zoals rosbief en magere runderlappen bevatten minder verzadigde vetten dan vette soorten.
Het spiervlees van kip en ander gevogelte en pluimvee is wit: we noemen dit dan ook wit vlees.

http://www.gezondheidsnet.nl/darmkanker/rood-vlees-is-het-echt-zo-ongezond

Maar waarom zit er in rood vlees vaker verzadigde vetten? Ligt dat aan het bloed wat er nog in zit?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het rode vocht in rood vlees is geen bloed, maar myoglobine, een eiwit dat de zuurstof uit het bloed naar de cel transporteert. Rood vlees komt van zoogdieren wit vlees van vogels. Die eerste bevatten meer vet, OOK in het spierweefsel, dat vaak dooraderd is. Het is niet allemaal per definitie slecht, zoals bij alles zit het hem weer vooral in de dosering Mager rood vlees zoals biefstuk, kan je cholesterol zelfs doen dalen.
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi: Overigens; verzadigd vet verhoogt het cholesterol niet, of in ieder geval niet meer dan koolhydraten. @Marleen; myoglobine is geen transporteiwit, maar bedoeld om zuurstof in een spier(cel) tijdelijk op te slaan.
tinus1969
8 jaar geleden
Je vraag klopt dus niet; in rood vlees zit niet vaker verzadigd vet. Het vetste vlees is varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ tinus1969 De vraag klopt wel: die vraagt namelijk OF rood vlees meer verzadigd vet heeft dan ander vlees. Door te informeren of iets wel of niet zo is, kun je per definitie geen fout maken.
Dat varkensvlees het vetste zou zijn klopt niet, althans niet in zijn algemeenheid. We spreken immers niet voor niets van een mager speenvarken. En in Japan worden runderen zo gevoederd, dat hun vlees zo veel mogelijk dooraderd (dus vet) wordt.
Varkensvlees kan inderdaad wel behoorlijk vet zijn, maar dat kan bij rundvlees en kip ook. De twee soorten vlees die geregeld worden gegeten, waarbij althans ik nooit vet heb gezien, zijn konijn en haas.
Het gehalte aan (verzadigd of niet verzadigd) vet ligt overigens voor een groot deel aan de voeding van het dier.
tinus1969
8 jaar geleden
@WillemNeoChor, aan het eind van @erotisi's vraag staat wel 'Maar waarom zit er in rood vlees vaker verzadigde vetten?' Verder, nogmaals; de hele link (rood) vlees-vet-cholesterol--ongezond is dubieus. relevante feitje: Je lever maakt cholesterol ook van koolhydraten!

Antwoorden (1)

Meestal wel, maar dat hoeft niet. Het hangt er vooral sterk af, of je het geslachte dier als geheel bedoelt, of de aparte onderdelen. Ook de manier waarop de dieren zijn opgekweekt en gevoerd speelt een grote rol, vandaar dat bij elke soort het vetgehalte sterk varieert.

Wanneer je het vet in lichaamsholten meerekent, behoort kip tot de vetste vleessoorten; wie ooit een kip aan het spit heeft gebraden (met de huid die lekker krokant wordt) zal zich hebben verbaasd over de hoeveelheid vet die uit een kip komt. Meestal levert wild magerder vlees op dan in gevangenschap gekweekte dieren.
kalkoen wordt vrijwel nooit in haar geheel verkocht, maar de wel verkochte delen behoren tot mager vlees.

Het vlees van haas en konijn zou ik tot rood vlees willen rekenen, en het is in zijn geheel mager vlees.

Bij schapenvlees tref je vrij weinig vetrandjes aan, maar het spiervlees zelf kan behoorlijk vet zijn. De wijze van voeren heeft veel invloed, vooral bij voor de wol gefokte schapen kan het vlees veel magerder zijn. Geitenvlees is relatief magerder dan schapenvlees en echt lamsvlees (zuiglam) is vaak ook mager vlees.

Varkensvlees kan uiteenlopen van uitgesproken vet (speklapjes, buikspek) tot uiterst mager (rauwe ham: de achterpoot van het dier). Een wild zwijn heeft vrij mager vlees, zeker vergeleken bij het meeste varkensvlees. Er is echter vlees van biggen dat wel mager is (zo mager als een speenvarken, waar spreekwoordelijk weinig vet aan zit).

Rundvlees heeft een enorme variatie aan vetgehalte: klapstuk en dikke rib zijn behoorlijk vet. In Japan worden runderen zo gevoerd dat hun spieren helemaal met vet dooraderd zijn; ook de delen die in Nederland mager vlees opleveren. daarentegen zijn biefstuk, tartaar en rosbief uitgesproken mager.

tenslotte zij opgemerkt dat vleeswaren als worst en gehakt doorgaans meer vet bevatten dan het spiervlees.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je vraag richt zich ook specifiek op verzadigde vetten. Vrijwel alle dierlijke vetten zijn verzadigde vetten; je kunt als vuistregel stellen dat vet vlees dus altijd meer verzadigde vetten bevat dan mager vlees. Bij dieren is het vet immers (vrijwel) altijd verzadigd; hoewel er wellicht uitzonderingen te vinden zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mocht er nog bloed in het vlees aanwezig zijn, dan maakt dat weinig uit. Bloed heeft een laag vetgehalte (het bestaat voor 55% uit een waterige oplossing van mineralen, waar vetten slecht in oplossen, dus het vetpercentage is zeer laag. zie de toegevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord. Alleen de kalkoendijen die ik met zekere regelmaat in de pan heb zijn - net als kippendijen - beslist niet mager. (En dan ook tien keer zo lekker als filet, net als bij kip de poten tig keer meer smaak (en vet) hebben dan de borst.