Welke bacteriën zijn gevoeliger voor zeep?

Hallo, weet iemand of gramnegatieve of grampositieve bacteriën gevoeliger zijn voor zeep? En waarom is de een er gevoeliger voor dan de ander?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Grampositieve bacterien hebben een wat dikkere wand dan gramnegatieve; het onderscheid tussen de 2 soorten zit in het feit dat de ene soort een kleurstof wel, de andere deze niet opneemt. De bacterien hebben een celwand die met lysozymen (een type enzym dat onder meer in speeksel en traanvocht voorkomt) afgebroken kan worden (in en op het menselijk lichaam). Natuurlijk kunnen bacterien ook door sterke zuren en basen worden aangetast. Zeep is vrij sterk basisch en kan dus ook die celwand aantasten. Waarschijnlijk zullen de bacterien met een dunnere wand, dus gramnegatieve, meer last hebben van zeep.

Toegevoegd na 41 seconden:
Dus gramnegatieve zullen gevoeliger zijn, omdat hun wand dunner is.