Valt pedofilie wetenschappelijk/biologisch te verklaren, of is het louter een mentale aangelegenheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (3)

Als het een mentale aangelegenheid is kan er nog steeds een wetenschappelijke verklaring zijn, het een sluit het ander niet uit.
Over de oorzaak van pedofilie is nog geen consensus. De eerste grote vraag, zoals ook bij veel stoornissen het geval is, is de vraag: nature of nurture? Ofwel aanleg of opvoeding?
Daarover blijven de meningen verdeeld, het is tevens niet uit te sluiten dat het een combinatie van beide is.
Er zijn bij pedofielen structurele verschillen in de hersenen in relatie tot pedofilie gerapporteerd. Een MRI studie liet zien dat er minder grijze stof (= zenuwcellen) is in een aantal hersengebieden, zoals de hypothalamus, de bed nucleus van de stria terminalis (die een veranderde grootte heeft bij transseksualiteit, en de amygdala. De amygdala is betrokken is bij angst en agressief gedrag.
Maar er zijn ook tal van aanwijzingen dat pedofielen een gestagneerde of verstoorde psychoseksuele ontwikkeling hebben doorlopen. Het zou dan veroorzaakt kunnen worden door een verkeerde seksuele conditionering of een projectie van slechte ervaringen.
Er is heel wat informatie over dit onderwerp te vinden, ik raad je het onderstaande artikel van pedagogiek.net aan, daarin word vrij helder uitgelegd welke theorieën er nu allemaal in omloop zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
er bestaat een verschijdenheid aan theorien over de oorzaak van pedofilie

Biologische testesteron als boosdoender:
er zijn onderzoekers die de oorzaak zien alsbiologisch. zij menen dat testesteron, een van de mannelijke geslachtshormonen, ervoor kan zorgen dat mannen afwijkend sexueel gedrag ontwikkelen. het is echter niet zo dat een gen geidentificeerd is voor pedofilie! het is dus geen stoornis die genetisch aantoonbaar is.

psychososiaal: misbruik en gebrek aan sosiale rijping
de meeste deskundige zien pedofilie als gevolg van psychososiale factoren. sommige denken dat pedofilie het resultaat is van misbruik als kind. andere denken dat het voorkomt uit de interactie als kind.

het is dus niet dat je als pedofiel gebroren wordt, maar er is wel een kans dat je er aanleg voor hebt. dus ook kan niemand beweren dat het louter een mentale aangelegenheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan je het (soms erg populair geschreven maar toch fantastische) boek van Dick Swaab aanbevelen:
Wij zijn ons brein!!!

Hierin staan voor vele vormen van alternatief gedrag en/of "afwijkingen" beschrijvingen wat dit in de hersenen betekent.

Er staat niet keihard in dat bijv pedofilie een hersenafwijking is maar wel dat bepaalde kenmerken in de hersenen een meetbaar grotere kans geven op bepaald gedrag.

Zelfs zaken als anorexia worden in deze context genoemd
amigo