Bestaan er plaatsen op onze huid die geen druk of temperatuur kunnen registreren?

De huid bevat algemene receptoren. Deze eenvoudige receptoren kunnen aanraking pijn druk en temperatuur waarnemen. Door de hele huid heen liggen deze vier soorten receptoren verspreid.
Maar zijn er plaatsen op de huid die niet gevoelig zijn voor druk of temperatuur? Zo ja waar en welke?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er zijn plaatsen op je lichaam waarvan je makkelijk kunt bewijzen dat ze geen druk waarnemen. Het antwoord hierop geeft de zogeheten passerproef. Neem een passer met scherpe puntjes (een zogeheten meetpasser) en houd die zachtjes tegen je lippen of je tong. Ook al zitten de puntjes vlak bij elkaar, je voelt echt 2 puntjes. Je zenuwen nemen dus beide aanrakingen waar, ook al zitten die dicht opeen.

Echter, wanneer je ditzelfde op de huid van je rug of de buitenzijde van je bovenbeen doet, zul je merken dat, om 2 aparte aanrakingen te voelen, die passerpunten een heel eind uit elkaar moeten. Staan ze te dicht bij elkaar, dan voel je slechts 1 aanraking terwijl je weet dat er heus twee zijn. Dat bewijst dat op 1 van de 2 plaatsen die aanraking (druk) niet wordt gevoeld. Dat je het wel voelt als de punten ver uiteen staan, laat zien dat de waarnemingspunten/zenuwen ver uit elkaar liggen -- maar alleen op die lichaamsdelen waar het er blijkbaar minder op aan komt. Je vingertoppen zijn al een stuk gevoeliger, en bijv. de rug van je hand zit daar een beetje tussen in.

Overigens wat het waarnemen van pijn betreft ligt de zaak wel iets gecompliceerder. Het is namelijk vrijwel niet mogelijk te knijpen in je huid zonder dat de omgeving ervan ook beweegt. Als ik mijzelf met twee nagels knijp in de buitenzijde van mijn elleboog, voel ik dat wel degelijk als pijn. Niet dramatisch maar wel degelijk goed te voelen. Zoals is aangetoond verschilt de waarneming van druk en pijn per persoon sterk; dat verklaart (onder meer) ook waarom sommige mensen bij de tandarts liever zonder verdoving willen worden geholpen,en andere onder geen beding.

Het waarnemen van pijn is trouwens behoorlijk te conditioneren; denk bijv. aan mensen die over gloeiende kolen lopen; die brengen zichzelf in een toestand waarin ze de pijn werkelijk minder voelen. Hoe dit fout en goed kan gaan is door de voorbereiding/ omstandigheden sterk te beinvloeden; zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het velletje op je elleboog is zo'n plek. Je kan er in knijpen wat je wilt maar doet geen pijn. Het stukje vel bevat weinig receptoren die prikkelingen kunnen opvangen. Dat komt omdat de huid daar regelmatig moet rekken.