Is de poep van stofmijt heel anders dan van andere insecten en spinnen?

Vele mensen en dieren kunnen last krijgen van een allergie voor huisstofmijt. De uitwerpselen van deze mijten veroorzaken dan een afweerreactie.
Omdat deze beestjes vaak ons bed zitten en ander meubilair en zo bijzonder klein zijn hebben we daar natuurlijk meer last van dan de poep van andere spinachtige en insecten. Maar is de huismijtpoep ook heel anders dan deze andere dieren, of heeft men voor alle uitwerpselen wel een aanleg voor allergie maar doordat de hoeveelheid veel minder is we daar minder last van hebben?

Toegevoegd na 3 minuten:
Maw waardoor zijn we juist allergisch voor huisstofmijtpoep? en waaruit bestaat het eigenlijk?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

In de ontlasting van de huisstofmijt zit de allergene stof guanine. De mijt gebruikt dit enzym voor zijn spijsvertering.
De ontlasting valt uiteen in zeer kleine deeltjes die gemakkelijk in onze longblaasjes kunnen doordringen.

Een mijt wordt ongeveer twee maanden oud en produceert in die periode tweehonderd maal zijn eigen lichaamsgewicht aan poep. Kleine, ronde keuteltjes zijn het.

De huisstofmijt is het enige insect dat deze allergene stof bevat.
Erna55