Wat gebeurd er als opeens alle muggen uitsterven?

In een klap dus. Niet geleidelijk.

Ik vraag mij namelijk af of het echt zo kan zijn dat elk levend beestje en plantje uiteindelijk van levensbelang is voor alles en iedereen in de wereld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Het beste antwoord

Dan zal de wereldoverbevoking nog veel harder stijgen, niet plotseling, maar gelijkelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dan gaan de fabrikanten van anti-muggen (of muggen beten) creme's e.d. failliet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg ik geen muggenbulten meer
Vogels kunnen de muggen niet meer opeten
de spinnen kunnen ze ook niet meer opeten
dus misschien sterven die dan wel uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ecostysteem is dan uit evenwicht. Ik denk dat meerdere dieren zullen uitsterven. Voor sommige dieren is de mug het eten wat ze het meeste eten. Die zullen waarschijnlijk uitsterven, dan heb je nog dieren die de muggeneters op eten, die zullen dus ook weer uitsterven, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan vallen een dag of wat later alle gierzwaluwen uitgehongerd uit de lucht en nog een tijdje later zijn alle producenten van klamboes en anti-mug-smeerseltjes failliet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou je er wel rekening mee dat grote aantallen muggen bloedverwanten zijn van mij? Beetje respect daarvoor graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De malariaparasiet zal uitsterven. Wellicht nog enkele parasieten.

Het evenwicht in de natuur zal verschuiven. Misschien minder spinnen, en daardoor weer meer vliegen - zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan raakt het ecosysteem verstoord;
- het water vervuild want de larven eten fijn organisch materiaal
- de larven of poppen zijn stapelvoedsel voor vogels en vissen, dus die krijgen het ook zwaar en sterven mogelijk ook uit.
- door vervuiling van water en ontbreken van voldoende voedsel komt er een kettingreactie op gang, want soort zoekt maar eet ook soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muggen spelen een belangrijke rol in het ecosysteem. Zij bezetten een belangrijke plaats in de voedselketen. Juist door hun massale optreden vormen zij het stapelvoedsel voor bepaalde soorten vissen, vogels en amfibieën.

In de natuur leeft alles in evenwicht. Ook muggen en wespen hebben er hun plaats er in. Wespen eten andere insecten en zorgen dus dat er niet te veel van komen. Muggenlarven zijn belangrijk bijvoorbeeld als voer voor vissen. Ze helpen zo dus het natuurlijk evenwicht in stand te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als ieder dier/diertje in de natuur zijn muggen zeer belangrijk.
De eitjes die ze in vervuild water leggen, komen na enige tijd uit en worden larfjes.
Deze larfjes eten alleen rottend organisch matriaal. Zet eens een emmer met groentenafval en water(helemaalvol) en zet dat op een schaduwrijke plaats.
Binnen enkele dagen gaat het afval rotten en stinken.
Dan komen de muggen, die er in veel soorten zijn.Ze leggen honderden eitjes in de rottende en stinkende massa en weldra zijn er honderden larfjes.
Deze vreten met zijn alle de emmer weer schoon en na enkele weken staat er een emmer met helder , niet meer stinkend water.
De larfjes verpoppen en worden weer muggen.
Hievan leven weer velen soorten vogels, spinnen, kikkers en padden.
maar ook waterjuffers, libellen, zweefvliegen, wespen, vissen enz.
Zelfs vleesetende plantjes als zonnedauw!
De mug is dus een grote opruimer in de natuur en een belangrijk onderdeel van de voedselketen.
Als deze zouden uitsterven dan lost de natuur het waarschijnlijk op een andere manier wel weer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hang ik de vlag uit en doe een rondedansje in een rokje gemaakt van bananen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hoef ik ze niet meer dood te meppen !