Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er een verband tussen 'vroeg' in de puberteit en 'vroeg' in de overgang zijn?

Komen vrouwen eerder in de overgang als ze vroeg in puberteit kwamen?

12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee hoor, dit is bij elke vrouw verschillend. Het ligt eraan hoeveel eitjesvoorraad je mee kreeg bij je geboorte.
Wanneer die voorraad op is, ben je in de overgang gekomen en stopt het afstoten van de eitjes die elke maand vrijkwamen. Zelf was ik er vroeg bij, ik was net 11 en als ik geen bloedarmoede had gehad, was ik met mijn 10de al ongesteld geweest ( ik was toen de enige in de zesde klas lagere school, dus zo lang is het al geleden) en ik kwam pas in de menopauze op mijn 54 ste. Ik had dus een grote voorraad eitjes. Er zijn er echter genoeg die al voor hun 50ste in de overgang raken en die pas op hun 14de-15de voor het eerst ongesteld werden.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als aanvulling op het antwoord hierboven: Er is wel een verband in de zin dat je als vrouw maar een beperkte periode vruchtbaar bent (en dus bij een vroeg begin van de puberteit eerder in de overgang zal komen dan als de puberteit later zou zijn begonnen), maar de duur van deze periode wordt niet beïnvloed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want bij een gelijke hoeveelheid eitjes zal degene die het eerst in de puberteit is gekomen ook het eerst door haar voorraad heen zijn en dus in de overgang gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige vrouwen die vroeg in de puberteit kwamen, is het zo dat ze juist later in de overgang komen.
Dus er valt niet heel algemeen iets over te zeggen.
Ik werd voor het eerst ongesteld toen ik net 11 was, en toen werd mij verteld dat ik 'dus' laat in de overgang zou komen, volgens mij was dat gebaseerd op de gedachte dat iemand die vroeg ongesteld wordt, wel veel hormonen zal hebben. Maar of dat idee van die arts inmiddels achterhaald is weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding