Halen virussen adem?

Ik weet dat virussen niet levend zijn, maar halen ze dan wel adem? En zo nee, hoe kan ik dan makkelijk uitleggen dat ze niet ademhalen (Voor een werkstuk)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
je zegt dat je weet dat virussen niet leven.
Waarvoor dient ademhaling ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje voor Erna55
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55; er zijn overigens ook levende cellen die niet (altijd) ademhalen. Gist bijvoorbeeld.

Antwoorden (2)

Het antwoord is ja en nee.
Ze "ademen" op dezelfde manier als planten en insecten.

Ze hebben kleine gaatjes, daar gaat het zuurstof in, wat zich verder vertakt in minuscule buisjes (trachea) tot het 'eindpunt' dat alle zuurstof opgenomen is. Onderweg in de buisjes wordt zuurstof afgegeven.

Hun hele ontwikkeling (eigenlijk leven) en voortplanting valt of staat met hetgeen wat deze buisjes innemen.

Er zijn meningsverschillen of dit nou wel of niet als ademen kan worden aangeduid (omdat alles wat ze binnen krijgen op dezelfde manier naar binnen gaat, niet alleen maar zuurstof) vandaar mijn opmerking dat het antwoord ja en nee is. En ze hebben natuurlijk niet zo een uitgebreid transportsysteem (dat alles 'gesorteerd' wordt) zoals bij ons.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Een virus heeft geen cel.
Waarvoor is er zuurstof nodig ? Wat moet de zuurstof opnemen ?
erotisi
8 jaar geleden
Virussen maken wel enkele virale enzymen dus daar zou misschien wel zuurstof voor nodig kunnen zijn.
Wat ik me afvraag of er dan ook anaerobe virussen zoals bij de bacterien? Heb je overigens een bron?
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi, virussen maken niets. Alle stoffen die een virus een virus maakt wordt in een gastheercel gemaakt.
Aangezien virussen geen stofwisseling hebben is aeroob of anaeroob niet van toepassing.
De "stofwisseling" van een virus is vergelijkbaar met die van ketjap, cola, of koffie in een koffiekan.
Zuurstof kan iets doen met een virus, net zoals je auto roest.
Reddie
8 jaar geleden
Lizio, je bent ernstig in de war met insecten. Die zijn triljoenen keer groter en ingewikkelder dan virussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lizio
Als ik jou was zou ik m'n antwoord weghalen. Je bent z é é r in de war!
Virussen leven niet.
Ademhaling is nodig om te leven.
Dus : virussen halen geen adem.

Virussen hebben geen cel.
- ze bevatten slechts één type nucleïnezuur, hetzij DNA hetzij RNA omgeven door een
eiwitmantel , capside genoemd(soms omgeven door een enveloppe van lipiden, eiwitten en koolhydraten)
- ze vermeerderen zich binnen een levende cel door de synthesestructuren van deze cel te gebruiken (hebben ze zelf niet!)
- en veroorzaken in deze cel de synthese van structuren welke het virusnucleïnezuur in staat stellen om zich van de ene naar de andere cel te begeven.

Virussen zijn volledig anders opgebouwd dan alle gekende " levende wezens" .
Alle organismen bestaan ofwel uit één cel (zoals de bacteriën) ofwel uit meerdere cellen (zoals de planten en de dieren). In de cellen is steeds DNA en RNA aanwezig.

Virussen daarentegen zijn opgebouwd uit een omhulsel van eiwitten (het capside genoemd) waarin ofwel DNA ofwel RNA vervat zit, maar nooit beide.

Virussen hebben ook geen eigen stofwisseling (metabolisme), in tegenstelling tot de andere levende wezens.
Geen stofwisseling, niets om van zuurstof te voorzien !

Voor hun voortplanting is een virus volledig aangewezen op een gastheercel.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Virussen zijn inderdaad zo klein dat ze op de grens zitten van wat we 'levend' en 'dood' noemen. Als je een levend wezen almaar verder 'demonteert' in stukken, dan kom je uiteindelijk op allemaal dode materie uit. Dit is het punt waar ik de creationisten graag samenbreng met de Darwinisten of aanhangers van 'evolutieleer' overigens: De som is meer dan het geheel der delen (en toch ook tegelijk niet meer, dus de tegenstelling heft zich op door zich te verbinden met haar tegengestelde deel, zoals... virussen eigenlijk). Dit antwoord steun ik volledig, maar de vraagsteller kan misschien ook begrijpen dat 'virussen' en 'ademen' geen verband houden met elkaar: het ademen wordt immers zo in onderdeeltjes verdeelt dat de vraag wordt of een onderdeel van een motor wel 'draait' als je de motor bekijkt. De ademhaling zit vol met virussen (en ook met bacteriën) en op schaal gezien zitten de grote bacterieën ook vol met virussen. De ademhaling is het proces van verbranding en in de stoffen voor verbranding komen koolhydraten als suikers voor, maar eiwitten kunnen ook beschouwd worden als de wanden waarin de verbranding (ademhaling) gebeurt. Dus misschien kan de vraagsteller aanduiden dat de virussen overal een rol spelen, maar eerder een rol in de productie van het ademhalingsapparaat dan in het proces van ademhalen = verbranding zelf. Een beetje een Babylonische verwarring in talen (naamgeving) dus. Maar mooi geciteerd over virologie. Weet je dat de cursus virologie die ik vijf jaar geleden kreeg van de UGent nauwelijks anders was dan die van 25 jaar geleden en we er dus misschien nog minder van weten dan vroeger? +je
Erna55
8 jaar geleden
@VANBELLEjean ,
Ik denk dat het goed is wanneer je zelf een antwoord formuleert.
tinus1969
8 jaar geleden
@VANBELLEjean; en wat wil je nu zeggen (in 1 zin?)
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens; strikt genomen klopt het niet, dat ademhaling nodig is om te leven. Ademhaling is nodig voor oxidatieve fosforylering (het verbranden van oa. suiker met zuurstof waarbij uiteindelijk ATP ontstaat), en dat is de manier waarop veel levende cellen aan hun energie komen. Maar het is niet enige manier; gistcellen kunnen bv ook 'vergisten'; zonder zuurstof (dus zonder ademhaling) suiker omzetten in alcohol en ATP.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-
@erna55 Hoe haalt een plant adem? Of leeft deze niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(plant)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en heb van de week geleerd (van mullog) dat men aan het omdraaien is over de vraag of virussen leven of niet: http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150925142658.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/575783/planten-virussen-voort