Halen virussen adem?

Ik weet dat virussen niet levend zijn, maar halen ze dan wel adem? En zo nee, hoe kan ik dan makkelijk uitleggen dat ze niet ademhalen (Voor een werkstuk)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het antwoord is ja en nee. Ze "ademen" op dezelfde manier als planten en insecten. Ze hebben kleine gaatjes, daar gaat het zuurstof in, wat zich verder vertakt in minuscule buisjes (trachea) tot het 'eindpunt' dat alle zuurstof opgenomen is. Onderweg in de buisjes wordt zuurstof afgegeven. Hun hele ontwikkeling (eigenlijk leven) en voortplanting valt of staat met hetgeen wat deze buisjes innemen. Er zijn meningsverschillen of dit nou wel of niet als ademen kan worden aangeduid (omdat alles wat ze binnen krijgen op dezelfde manier naar binnen gaat, niet alleen maar zuurstof) vandaar mijn opmerking dat het antwoord ja en nee is. En ze hebben natuurlijk niet zo een uitgebreid transportsysteem (dat alles 'gesorteerd' wordt) zoals bij ons.

Virussen leven niet. Ademhaling is nodig om te leven. Dus : virussen halen geen adem. Virussen hebben geen cel. - ze bevatten slechts één type nucleïnezuur, hetzij DNA hetzij RNA omgeven door een eiwitmantel , capside genoemd(soms omgeven door een enveloppe van lipiden, eiwitten en koolhydraten) - ze vermeerderen zich binnen een levende cel door de synthesestructuren van deze cel te gebruiken (hebben ze zelf niet!) - en veroorzaken in deze cel de synthese van structuren welke het virusnucleïnezuur in staat stellen om zich van de ene naar de andere cel te begeven. Virussen zijn volledig anders opgebouwd dan alle gekende " levende wezens" . Alle organismen bestaan ofwel uit één cel (zoals de bacteriën) ofwel uit meerdere cellen (zoals de planten en de dieren). In de cellen is steeds DNA en RNA aanwezig. Virussen daarentegen zijn opgebouwd uit een omhulsel van eiwitten (het capside genoemd) waarin ofwel DNA ofwel RNA vervat zit, maar nooit beide. Virussen hebben ook geen eigen stofwisseling (metabolisme), in tegenstelling tot de andere levende wezens. Geen stofwisseling, niets om van zuurstof te voorzien ! Voor hun voortplanting is een virus volledig aangewezen op een gastheercel.

Bronnen:
http://www.microbiologie.info/Verschil%20t...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100