zuigen de meeste zoogdieren iedere keer aan dezelfde tepel?

Maw hebben puppy's hun favoriete gereserveerde tepel? Bij mensen zal het maar net zijn aan welke kant moeder de borst geeft, maar als je het aan biggen kittens en puppy's etc overlaat nemen ze dan elk steeds dezelfde tepel?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ja, een pup zal altijd dezelfde tepel nemen. Er is ook verschil in melktoevoer onderling. De sterkste pup zal vaak sneller groeien en dat is duidelijk te zien. En juist omdat hij het beste en meeste voer krijgt zal hij zijn beste plekje blijven eisen.
Bij kittens werkt dit ook zo.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier een link voor kittens:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19259990
86% heeft iedere keer dezelfde tepel en de achterste tepels hebben de voorkeur. Het zal echter door verschillende factoren per diersoort anders zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het werkt idd bij kittens ook zo. Het scheelt heel wat gewriggel en gedoe en tijd als de kittens meteen aan hun eigen tepel gaan lurken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoorde vorige week op de radio dat onderzoek uitwees dat de melksamenstelling voor mannetjes/vrouwtjes-jongen waarschijnlijk ook anders is. Men onderzoekt nu (voor de borstvoedingsbank) of dit bij mensen ook zo is.
Ivana
8 jaar geleden
@WinnyS Hoe werkt dat met een nest met 9 pups waarbij de verhouding 5/4 is (of 3/6 enz. gemengd)?

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, als b.v. de zeug gaat liggen heeft de dichtstbijzijnde big de eerste keus. En dat is willekeurig omdat de zeug ook steeds anders ligt tov de biggen die komen aangerend. En als ze groter worden of er gaat een big dood zal de verdeling anders worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt niet, er zijn meerdere onderzoeken naar gedaan, na enkele dagen pakken biggen elke keer dezelfde speen. http://www.tubantia.nl/extra/blogs/hennie-talens/te-weinig-tepels-dan-fok-je-die-toch-gewoon-1.4505929