Zit er DNA spoor in een wimper?

Zit er in een wimper sporen van DNA, of zit dit niet in elke wimper.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Als je met een wimper bedoelt de hele wimper van haarwortel tot haarpunt is daar wel wat DNA uit cellen te vinden. Die zijn dan alleen in de haarwortel te vinden (in de keratinocyten/melanocyten ). Het zichtbare deel bestaat alleen uit cellen (vezels) zonder celkern, dus zonder DNA:

Het deel van het haar dat zich in het haarzakje en dus onder de huid bevindt, heet de haarwortel, terwijl het deel dat je ziet, en vanuit je hoofdhuid langer groeit, de haarschacht genoemd wordt. Aan de basis van de haarwortel bevindt zich de zogenaamde haarbol waar de voedingstoffen worden ontvangen voor het maken van nieuwe cellen.
Via de haarbol genereren de melanocyten (grote cellen met een onregelmatige vorm) nieuwe haarcellen . Terwijl deze haarcellen zich omhoog werken door de haarwortel, rijpen ze door een proces dat keratinisering genoemd wordt

De melanocyten maken met behulp van de voedingstoffen melanine korrels (granula). Deze pigmentkorrels worden doorgegeven aan de keratinocyten in de haarschacht aan de basis van de haarwortel. De keratinocyten vormen de schors en het merg van de haarschacht en produceren een grote hoeveelheid keratine maar verliezen in dit proces hun celkern waardoor uiteindelijke dode cellen achterblijven. Tegen de tijd dat de haar vanuit de huid oprijst, bestaat deze slechts uit vezels die opgebouwd zijn uit gekeratiniseerde proteïnen.

Voor een exacte volledige beschrijving: http://www.kapsels.net/haarvragen/haarconstructie.htm

Zie tevens:http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/huidverzorging-haarverzorging-makeup/vraag/350198/waarvan-maakt-lichaam
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/567985/bestaan-haren-cellen

Toegevoegd na 12 uur:
De cellen waar de zichtbare (buiten de hoofdhuid) haren uit bestaan bevatten wel mitochondriaal DNA. Met behulp van dit mDNA kan geen volledig profiel worden opgesteld dat een persoon kan identificeren. Mitochondriaal DNA kan echter wel een persoon uitsluiten als donor van de haar. Als er geen haarwortel aanwezig is, kan DNA onderzoek op basis van de cellen van het haar dus alsnog waardevol zijn.

Kortom in elke stukje haar zit zit DNA. Alleen in de haarwortel zit het volledige DNA en in de rest het mitochondriaal DNA wat een stuk kleiner is. Als een haar uitvalt/loslaat zal hierbij de kans dat de haarwortel en al eraan zit wat groter zijn waarbij dus het volledige DNA kan worden achterhaald.

http://www.forensicon.nl/forensisch-haaronderzoek/
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus, als ik het goed begrijp, mocht een persoon een losgelaten wimper los op zijn gezicht hebben liggen, bevat deze wimper geen DNA. Enkel de "levende" wimpers bevatten DNA wat zich onderhuids bevind?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee . Er blijft simpel gezegd DNA materiaal in het haar . Minder compleet . Dus vaak met ( veel ) minder zekerheid aan een persoon te koppelen. Maar heb je de haar en de juiste persoon dan heb je een match . Een heel mooi compleet antwoord van erotisti , lees ook de aanvulling .

Andere antwoorden (1)

Ja. DNA zit in alle lichaamscellen en je wimpers bestaan ook uit cellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
?? Haar en nagels zijn dood materiaal en zijn niet opgebouwd uit cellen.
Maar er zal ongetwijfeld ergens wel wat celmateriaal aanhangen (naast de haarwortel).
Erna55
8 jaar geleden
Uit : http://www.forensicon.nl/forensisch-haaronderzoek/ ----- Een haar groeit vanuit een haarwortel die in de huid is gevestigd. De haarwortel zit in een haarfollikel. Vanuit de haarwortel worden steeds nieuwe cellen aangemaakt die de oude cellen naar buiten duwen. In de haarwortel bevindt zich DNA. Uit een haarwortel kan dus een DNA profiel worden opgesteld. Afgeknipte haren bevatten geen haarwortel en kunnen dus ook niet gebruikt worden voor een DNA-profiel. -------