Wat is de functie van tannines in eikels?

Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. Deze tannines kunnen het maagdarmstelsel irriteren. In het lichaam worden zij omgezet tot pyrogallol, een sterk bloedgif, dat hemolyse veroorzaakt. Eikels zijn giftig voor mensen.

Tannines hebben een zogenaamde adstringerende of samentrekkende werking. Tannine bindt zich aan eiwitten met als gevolg dat de eiwitten gefixeerd worden. Een slok sterke thee of tanninerijke wijn of een hapje galappel doet de mond stroever worden; het doet de mond samentrekken.
Tannines zijn polyfenolen. De stof is van invloed op de smaak, kleur en structuur van onder andere wijn en thee. Ook in hout (onder andere eik) en vruchten (onder andere kweepeer, avocado, kaki) en galappels zit tannine.

Maar waarvoor dienen tannines in eikels nu eigenlijk? Is dat om de eikel stevigheid te geven of is het gezien de giftigheid voor mensen eerder een manier om ervoor te zorgen dat ze niet gegeten worden? Of....

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

De eik is voor zijn voortbestaan afhankelijk van de verspreiding van eikels door dieren. Daarom is het onjuist te denken dat tannine als ontmoediging voor de consumptie dient. Het is een zuur dat conserverend werkt en daarom de levensduur, kiemkans en aantrekkelijkheid voor dieren (denk aan de wintervoorraad van vlaamse gaaien en eekhoorns) vergroot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje, het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hierbij wil ik wel iets nuanceren: vaak daalt het tanninegehalte naarmate de vruchten rijpen, zodat dieren de eikels vooral verzamelen als ze rijp zijn en niet eerder. Dat bevordert ook de ontkiemingskans!

Andere antwoorden (1)

Je zou kunnen zeggen dat die stof een ontmoedigings-beleid is van de eikel om niet gegeten te worden door vogels e.d. Eikels kun je prima eten, de vroegere bewoners van Noord-Amerika en de Aboriginals waren afhankelijk van het bestaan van de eikel, en aten deze kleinood het hele jaar door, maar niet rauw en ook niet als ze nog groen zijn....