Na hoeveel weken begint een embryo eigen bloed te maken?

Het hartje van een embryo klopt na ongeveer 3 weken. Nu krijgt het embryo bloed van de moeder via de navelstreng. Maar het bloed dat rondgepompt wordt is dat in het begin nou ook bloed dat het embryo zelf heeft aangemaakt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Zoals ik het heb moeten leren krijgt het embryo geen bloed van de moeder -- nooit. Wel voedingsstoffen. Maar de bloedsomlopen blijven strikt gescheiden, en dus is het "embryobloed" vanaf het vroegste begin dat van het embryo zelf. Bloedcellen worden na 5 weken aangemaakt.
erotisi
8 jaar geleden
Je brengt me aan het twijfelen. Toch lees ik : "De navelstreng bevat twee slagaders en een ader, die de uitwisseling van voedingsstoffen en zuurstofrijk bloed tussen de embryo en de placenta regelen." En mijn beredenering is dan dat het bloed in de placenta van de moeder afkomstig is
kierkegaard47
8 jaar geleden
Van https://nl.wikipedia.org/wiki/Placenta citeer ik: "De placenta vormt een scheiding tussen de bloedsomloop van de moeder en de bloedsomloop van het embryo. Voedingsstoffen gaan van de moeder naar het embryo door middel van de placenta. Afvalstoffen gaan dezelfde weg terug. Ook worden hormonen en antistoffen middels de placenta uitgewisseld. Er is echter geen direct contact tussen de twee bloedsomlopen van moeder en kind. Als dat wel zo zou zijn en de bloedgroep van de moeder verschilt met die van het kind, zou dit fatale gevolgen kunnen hebben. Als ik me goed herinner hebben :
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als ik me goed herinner hebben zowel moeder als embryo bloedvaten die 'in' de placenta lopen, en wordt uitwisseling van stoffen mogelijk gemaakt in een soort van 'bufferzone' die wèl de stoffen, maar géén bloed doorlaat. Hoe dit precies werkt weet ik niet. (Daarnaast weet ik ook niet van wie de "slagaders" en de ader zijn.)
erotisi
8 jaar geleden
Zou er dan al embryobloed in de placenta of navelstreng worde gemaakt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bloedcellen van de moeder komen tijdens een gezonde zwangerschap niet direct in contact met het embryo. De placenta dient als een soort long om het bloed van het embryo van zuurstof te voorzien.

Het beste antwoord

Drie weken na de bevruchting vormen de eerste bloedcellen (nog met celkern) buiten de embryo. Deze cellen komen vanuit verschillende lagen van het vruchtvlies en vormen de eerste bloedvaten.

De echte productie van bloedcellen begint na 5 weken in de lever, gevolgd door de milt, thymus en beenmerg.