Waarom probeert mijn kat soms mijn hoofd naar zich toe te trekken?

Dit doet hij als hem gewoon aan het aaien ben. Hij doet het niet altijd en in situatie zit niet echt een verband. Ook maakt het niet uit of ik hoger of lager zit in positie. Het is duidelijk niet iets uit woede of irritatie want daarvoor doet hij te voorzichtig en geeft hij geen waarschuwingen.

Toegevoegd na 22 uur:
Hij doet dit alleen als hij ergens ligt en ik bij hem zit. Het trekken van aandacht is niet echt logisch want die heeft hij meestal al. Het is niet zo dat hij echt naar me toe komt. Hij probeerde wel een keer tanden in mijn hoofd te zetten, eerder speels dan woede. andere keren is dat dan weer totaal niet het geval.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het een tweeledige communicatie is.

Je kat probeert op deze manier de touwtjes in handen te hebben. Hij probeert je te sturen a.h.w. en te bepalen wanneer, hoe en hoelang er geaaid wordt.

Er is nog een mogelijkheid: katten maken bepaalde chemische stofjes aan. Deze stofjes zorgen er bijv. voor dat, wanneer de kat bijv. op jacht is, de spieren en coördinatie i.c.m. uithoudingsvermogen goed kan functioneren. (Wanneer een kat deze stofjes niet meer kan aanmaken wordt de jacht een grote stuntel partij.)
Wanneer je kat vogels ziet, maar hij kan er niet bij omdat er een raam tussen zit, moet hij toch iets met de stofjes doen om ze weer kwijt te raken. Dan maakt de kat vaak een vreemd mekkerend geluid, waarbij hij zijn onderkaak vlug op en neer beweegt.

Door het aaien maakt je kat waarschijnlijk iets te veel aan van een bepaalde stof. Als reactie moet hij een beweging maken. Je kat heeft geleerd dat de stof afneemt wanneer hij zijn poten om je hoofd legt en je naar zich toe haalt.
Je hebt hierbij geluk: wanneer nl. een kater een poes gedekt heeft maakt een poes een stof aan waarbij de kater letsel kan oplopen. Ze kan hem nl. dan van zich af bijten. En dat gebeurt niet zachtzinnig.
Er zijn katten die dit gedrag ook op hun mensen uitten. Ze geven aan wanneer ze het aaien genoeg vinden door een haal te geven of te bijten.

Het is bijna onmogelijk om via deze weg precies te kunnen zeggen waar het hem in zit.
Maar ik kan je wel wat aanknopingspunten geven. Je moet je kat daarvoor wel heel goed bestuderen en leren kennen.
Kijk eens naar de verschillen in geluid qua spinnen. Wanneer je kat ineens harder gaat spinnen of juist zachter kun je verwachten dat hij zich anders kan gaan gedragen en daartoe een bepaalde beweging maakt.
E.e.a. is ook van invloed op het jaargetijde en of de kat al of niet gegeten heeft, voldoende mentale en lichamelijke uitdagingen heeft, zich anderszins prettig voelt of juist niet, en wat er verder nog aan vooraf gegaan is.
Wanneer je je zorgen maakt of als je kat ongewenst gedrag gaat vertonen kun je een gedragsdeskundige inschakelen.
Maar vooralsnog is het een huisdier met karakter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien heb je iets aan onderstaande link:
http://pets.thenest.com/cat-bite-hair-7099.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katten kennen niet het soort liefkozingen die mensen met elkaar uitvoeren maar hebben heel goed in de gaten welke betekenis die hebben. Het is mij herhaaldelijk gebeurd dat onze kat al kopjes gevend en kroelend om mij heen kwam lopen als ik mijn vriendin een stevige afscheidsknuffel gaf. Ik vermoed dat jouw kat jou en je partner nadoet in de hoop op aandacht, knuffels, aaien en kopjes. Aandacht trekken dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Denk ook iets in die richtin.
En dan zijn er nog altijd mensen die dieren dom vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jaloers zijn ze.