Kunnen de beide ogen van blinden steeds meer hun eigen weg/kijkrichting op gaan?

Zoals elders al gesteld blijken de ogen van blinden alle kanten op te kunnen gaan, omdat ze niet hoeven/kunnen focussen. Maar is het mogelijk dat de ogen zich ook afzonderlijk gaan bewegen, dus zonder gemeenschappelijke kijkrichting. Zo nee, wat dwingt de ogen samen te gaan?

En maakt het daar bij verschil of men blind geboren is of geworden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
8 jaar geleden
ik ken wel een blind persoon die heeft gewoon altijd zijn ogen dicht en kan deze bijna niet open doen (zwakke oogspieren, amper gebruikt). 'ik zie toch niks, waarom zou ik ze open doen'

Het beste antwoord

Ik kan er zo niks over vinden, maar mijn ervaring zegt : nee. Hoewel het rollen met de ogen of het altijd in de zon kijken wel typische "blindismen" zijn (net als hoofdschudden en in de ogen wrijven) zijn bij blinden de oogspieren niet wezenlijk anders dan de onze. Dus ook al zou het niet uitmaken welk oog welke kant opkijkt, toch hebben ze normaal gesproken dezelfde "draairichting".

Wel kunnen blinden ook essentieel (aangeboren) strabisme (scheelheid) hebben, dat echter in hun geval natuurlijk niet goed behandeld kan worden - en dat is ook niet noodzakelijk. Mocht je dus een blinde tegenkomen die alle kanten tegelijk op kan kijken, dan is dat een afzonderlijke oogafwijking, en geen neveneffect van het blind zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je had van mij zeker een plus gekregen, helaas kan dit weer niet :(
De enige manier buiten scheelzien, waarop blinden het ene oog anders kunnen bewegen dan het andere, is als er 1 oog is vervangen door een glazen oog, in dat geval zal het ene oog bewegen en het andere op dezelfde plek blijven staan. Op natuurlijke wijze kan dat dus niet.
http://www.orthoptie.be/hoe-werkt-het-oog/oogspieren/