Is bekend wanneer in de stamboom van de mens voor het eerst een holle voet ontstond?

Ontstond de holle voet al bij de homo erectus zo'n 2 miljoen jaar geleden of zelfs al bij de Australopithecus of pas 150.000 jaar geleden bij de homo sapiens sapiens (de mens)?

Zijn uit reconstructies van de fossiele botjes daar wat aanwijzingen voor?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een holle voet is een afwijking waar orthopedische hulp bij nodig is, dus ik weet niet zeker of die term de juiste omschrijving is, maar ik zou de correcte term ook niet weten.

De boog in de voet helpt met het rechtop staan op twee benen. Deze eigenschap zouden we dus verwachten bij vroege mensen. Voor Homo erectus is dit zeker het geval. Voor Australopithecus is minder data beschikbaar, maar gevonden voetafdrukken vertonen een vergelijkbare loopwijze als mensen. Australopithecus lijkt echter ook veel in bomen geleefd te hebben, dus zit deze soort net op de overgang van apen naar mensenvoeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie ook de tweede bron, dat is een samenvatting van wat er bekend is van de evolutie van de menselijke voet. Ze bevestigen m'n eerste stelling dat A. afarensis voeten de eerste tekenen van een voetboog vertonen. Bij de eerste mensachtige Homo habilis is deze boog duidelijk aanwezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn interpretatie van je vraag is of het duidelijk is wanneer onze voorouders rechtop gingen lopen. Ik weet namelijk niet of datgene wat jij als holle voet bestempeld wel het kenmerk is op basis waarvan je dat kunt zeggen.

In december 2000 werd de "milleniummens" voorgesteld aan het publiek, 6 miljoen jaar oud. Het zijn vooral de voetbeentjes die er voor pleiten dat de soort rechtop lopend is. Bij de bipede gang licht men eerst de hiel op en stoot men zich af op de tenen. Bij mensachtigen en mensen hebben de middenvoetsbeentjes daarom een andere vorm dan bij mensapen.

Toegevoegd na 23 uur:
De "milleniummens" wordt gedateerd op circa 6 miljoen jaar oud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je referentie en zover ik kan vinden zijn er alleen een dijbeen, armbeen, een vingerbotje en wat tanden van de milleniummens gevonden. Verdikkingen in het dijbeen van dit fossiel vertoont aanwijzingen van rechtop lopen. Blijft alleen een heel ander antwoord dan echt gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de eerste link staat "Het zijn vooral de voetbeentjes die er voor pleiten dat de soort rechtop lopend is. " en in de tweede link "De schedel, tanden, het bekken en botten uit de handen en voeten werden bekeken.". Daarnaast heb ik het originele artikel uit science waarin ook een beschrijving van de voetbotten staat. Dus misschien heb je er overheen gelezen. In mijn antwoord geeft ik aan hoe ik de vraag interpreteer. Zoals jij ook aangeeft dat alleen vragen naar een holle voet eigenlijk vragen is naar alleen een medische afwijking. Daarnaast is de laatste zin ind e toelichting van de vraag "Zijn uit reconstructies van de fossiele botjes daar wat aanwijzingen voor?" wat ik interpreteer dat uit deze botjes naar voren komt dat er (hoofdzakelijk) rechtop werd gelopen. De "The evolutionary history of the human foot" is trouwens een interessant artikel. Leuk dat je dat gevonden hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah nu zie ik het. Als ik het goed lees gaat dit om fossielen die vlak na de milleniummens zijn gevonden: "Amper drie maanden na de ontdekking van de "milleniummens" werden er in Afar-streek van Ethiopië bijna even oude fossielen blootgelegd. De vondsten uit Afar-Ethiopië bestaan uit een kaakbeen met tanden, handbeentjes, voetbeentjes, stukjes beenderen van de arm en een stukje halswervel." Wel interessante bevindingen die een beeld geven van de afsplitsing van mensen en chimpansees. Ik vind het best verbazend dat rechtop lopen zo vroeg al een rol heeft gespeeld in menselijke evolutie. Verder on topic lijkt me dat exclusief rechtop lopen wellicht pas echt ontwikkeld is toen onze voorouders het bos verlieten en de savanne op ging. De vroege fossielen lijken veel in bomen geleefd te hebben en lijken op twee benen tussen bomen gelopen te hebben. Het echte lopen en rennen lijkt me veel belangrijker in een savanne-achtig gebied.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met je eens. En dan krijg je weer van die vragen als gingen ze de savanne op omdat ze tussen de bomen rechtop liepen of gingen ze pas echt rechtop lopen omdat ze de savanne op gingen? Waarschijnlijk van allebei een beetje :-)