Hoe intelligent zijn spinnen en vissen?

Je hoort vaak dat ze een geheugen van 3 seconden hebben maar dan kunnen ze toch nooit wat afmaken(spinnenweb) en eten(als ze vergeten dat ze hebben gegeten dan willen ze toch weer eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Je kan intelligentie zien als het vermogen gedrag aan te leren. Spinnen doen hier nauwelijks aan, het gedrag is erfelijk bepaald. Het bouwen van een web bestaat uit een aantal aangeboren gedragspatronen (de danspasjes van de spin op de video) die achtereenvolgens worden afgewerkt. Spinnen die het goed doen of een verbetering in het aangeboren gedrag hebben zullen beter vliegen vangen en daardoor meer nakomelingen krijgen.
Vissen vertonen veel aangeleerd gedrag, ze leren bepaalde prooien te vinden. Er is natuurlijk ook een erfelijke component, ze zien iets bewegen en zullen gaan happen naar datgene dat beweegt. Baarsjes hebben echter allerlei individuele manieren en voorkeuren om voedsel te vinden, de ene eet libellenlarven, de ander watervlooien of jonge visjes. Dat betekent dat ze kunnen leren wat interessante prooien voor ze zijn, waar ze voorkomen en hoe ze zich gedragen. Erfelijk bepaald gedrag (instinct) is gunstig voor dieren die niet erg oud worden zoals spinnen, omdat ze al meteen zo goed mogelijk voor zichzelf moeten zorgen en het leren van gedrag ze geen voordeel biedt omdat ze zodra ze het onder de knie hebben teveel tijd hebben verloren. Door het aanleren van gedrag kan de baars zich aanpassen aan allerlei lokale omstandigheden en maakt de soort optimaal gebruik van de mogelijkheden op de plaats waar hij voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spinnen zijn uiterst intelligent. Ze zitten al veel langer dan de mens op het web.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das een goeie! xD
probeer maar eens een spinnenweb na te maken.
als mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel dat ze een geheugen van drie seconde hebben
Maar ze hebben natuurlijk ook nog een instinct