op welke manier kan een 'geleide'hond een aanval van epilepsy registreren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Ivana
8 jaar geleden
Aanvullende informatie: http://www.theoptimist.nl/dokter-hond/
Interessant om te lezen.

Het beste antwoord

De hersenchemie verandert vordat een epilepsie aanval (grand mal) komt.
Daardoor neemt de isolerende kracht van het myeline van Schwann in de hersenen af, waardoor "doorslag"van electrische soignalen ontstaan wat uitmond in een lawine van ongecontroleerde impulsen in je brein, mede daarom worden /werde de twee hersenhelften gekliefd waardoor de aanval in de ene hersenhelft waar hij ontstond , beperkt bleef, op grond van de redenering dat elke aanval restschade achterlaat en een volgende aanval vergemakkelijkt.
De hond is in staat de hersenchemie van de mens te ruiken (enkele zijn dopamine, serotonine, melatonine. oxytoxine, acetylcholine (belangrijk voor de signaaloverdracht tussen synapsen en zenuwcellen) en adrenaline.
enkele van die hormonen bouwen zich vermoedelijk op VOOR de aanval en de hond ruikt de toe- en afname van de hormonen en andere stoffen en leert dit herkennen.
Als de hond dat beheerst kan hij beter voorspellen dat er een aanval komt dan (bij mjin weten) apparatuur dat kan in die snelheid en waarschuwt de hond het baasje om maatregelen te nemen en evt. profylaxe toe te passen.
De waarde van de hond is in dit verband nauwelijks te onderschatten.
Ik denk niet dat veranderde motoriek oid door de hond als signaal wordt gebruikt, ook dit gaat immers met veranderdee
zenuwchemie gepaard en de reuk en gehoor van de hond zijn veel scherper ontwikkeld dan het zicht, daarin overklast de mens de hond.
Mensen kunnen -voor zover mij bekend- niet aan het gedrag van een patient zien of er een aanval staat aan te komen, het is dan ook onwaarschijnlijk dat een hond dat wel zou zien.
Zelfs psychologen die getraind zijn in het waarnemen van micromotoriek (fijne lichaamstaal) kunnen niet zo ver vooruit een aanval zien aankomen als een hond kan.
Volgens mij is het geen zesde zintuig van de hond, ook paranormalen kunnen niet met zekerheid een aanval voorspellen.
Overigens is een laag suikegehalte (een hypoglycemie) ook een veroorzaker van een epileptische aanval, dit is voor een oplettend mens zichtbaar,(is mij meerdere malen gelukt) een hond zal de hormonen die vrijkomen bij te laag suikergehalte OOK ruiken.
Ik kan me voorstellen dat mensen honden een zesde zintuig toedichten , zijn scherpe neus telt zeker voor twee!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je hierbij vooraf bedoelt. Tijdens aan aantal zal namelijk de hond gewoon de gedragsverandering opmerken en daarop reageren.
De theorie achter het vooraf waarschuwen is dat de hond de aanval ruikt en daarop reageert, zelfs al voordat de patiënt zelf doorheeft dat er in het lichaam een proces begonnen is dat uiteindelijk tot de echte epileptische aanval zal leiden. Deze theorie is echter wel omstreden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een soort zesde zintuig dat sommige honden hebben. Meestal zijn die van een groot ras en een teefje.

Hoe de honden in staat zijn de aanval te voorspellen is nog niet duidelijk. Sommige wetenschappers denken dat de honden kunnen ruiken of er een aanval komt. Het is mogelijk dat vlak voor een aanval de patiënt een beetje gaat zweten. Andere wetenschappers denken eerder dat de honden zien dat de patiënt zich een beetje anders gedraagt vlak voor een aanval. De honden merken bijvoorbeeld kleine spiertrekkingen in het gezicht op.

Een speciaal daarvoor getrainde hond kan een aanval tot 30 minuten van te voren signaleren. Maar zelfs de trainers van de hulphond weten niet hoe de dieren dat doen. Het zou kunnen dat ze kleine veranderingen in de mimiek en bewegingen van de baas waarnemen. Maar dat klopt niet met de vele verhalen van honden die een aanval voorspelden terwijl hun baas in een andere ruimte was. Andere mogelijke verklaringen zijn telepathische vermogens, de reukzin of het gevoel van honden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had dit gezien op een site van Rupert Sheldrake, een wetenschapper die dacht aan een morfic field, om de verbinding tussen baasje en huisdier te verklaren. http://www.sheldrake.org/videos/jaytee-a-dog-who-knew-when-his-owner-was-coming-home-the-orf-experiment Ik vroeg me af, of er meer bekend van was, met name bij hulphonden.