waarom moeten mensen een brilletje op om onder water te kijken en vissen niet

zit er bij vissen misschien een luchtlaag tussen het oogvlies ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (4)

Als mens moet je dat helemaal niet. Je ziet aleen niet scherp. En dat is omdat onze ogen gebaseerd zijn op de brekingsindex van de overgang lucht - oog, en niet water-oog. En dat is weer omdat onze ogen aangepast zijn aan een leven op land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen ook zonder bril onder water kijken, alleen niet iedereen durft dat. We zien wel alles wat wazig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hoeft in principe niet maar wij mensen zien dan scherper. De mens leeft niet in het water, dus onze ogen zijn daar niet voor gemaakt. Bij vissen is het oog er wel voor gemaakt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ogen van vissen zijn beter beschermd tegen het water, dan bij mensen.
Bij krokodillen zie je ook, dat wanneer ze onderwater gaan, ze een soort vlies voor hun ogen doen.
Hier dus: http://www.youtube.com/watch?v=PPJ7RTcEcX0
(sorry voor het overdramatische achtergrondmuziekje).