Waarom heeft de mens een gleufje op zijn bovenlip?

Heeft dat gleufje een functie (gehad)?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Dit zogeheten filtrum is bij mensen in de embryonale fase ontstaan, op het moment dat de zich vormende neusbeenderen en de zich vormende bovenkaakholte bij elkaar kwamen. Wanneer hierbij wat misgaat kan een gekloofde lip ontstaan, ook wel schisis of hazenlip genoemd.

Bij veel zoogdieren is het filtrum een smalle groef die via capillaire werking vocht verplaatst vanuit de mond naar de neus, om zo de neus nat te houden. Een natte neus kan geurdeeltjes beter vasthouden dan een droge neus. Hun filtrum draagt daarom bij aan de reukzin.
Bij mensen en andere primaten heeft het filtrum die functie niet meer, en is het een restant van de evolutie.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Bedankt Amadea. Extra informatie over de neus van mijn jachthond!.
Plus dus. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, van mij ook, en ons kereltje herinnert mij constant aan zijn natte neus, want hij duwt het in de achterkant van mijn blote benen bij iedere stap die ik doe. :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+