Wat gebeurd er met mijn lichaam als ik na het eten sport?

Met hormonen/insuline enz.
Worden het eerder vetjes of krijg je er juist minder vetjes door etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Tijdens het sporten is energie uit suiker nodig. Als je suikers hebt gegeten (glucose) zitten die al in het bloed en worden die eerst verbrand.

Heb je koolhydraten gegeten zoals zetmeel, dan wordt dit ook gesplitst tot er glucosemoleculen overblijven die verbrand kunnen worden in de spieren.

Daalt het glucose in het bloed, dan wordt het als glycogeen opgeslagen suiker in de spieren gesplitst in glucosemoleculen zodat die verbrand kunnen worden. Dit gebeurt door afname van insuline en toename van glucogeen.

Als de bloedsuikerspiegel verder daalt, doordat deze voorraad op raakt, dan gaat je lichaam vetten vrijmaken uit de vetcellen, transporteren naar de lever om daar om te kunnen worden omgezet in vetzuren en glucagon om uiteindelijk te kunnen worden verbrand als glucose in de spieren. Ook dit proces wordt gestimuleerd door afnemen van het hormoon insuline en toename van glucagon.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycogeen

Toegevoegd na 4 minuten:
Over het algemeen kun je beter niet direct voor het eten sporten. Of het eten in vet wordt omgezet hangt af van de totale energiebehoefte. Krijg je meer calorieën binnen dan je nodig hebt per dag, dan wordt dit opgeslagen in vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eén van de belangrijkste hormonale effecten van sporten is dat het insulineresistentie tegengaat.
Spiercellen slaan -onder invloed van insuline- vet (en in mindere mate suiker) op als brandstof voor inspanning. Omdat de opslagcapaciteit beperkt is, stoppen spiercellen op een gegeven moment met opslaan -ze negeren de boodschap van insuline om vet en suiker op te slaan -ze zijn insulineresistent. De lever en vetcellen kunnen daarna nog even doorgaan met het opslaan van suiker en vet, totdat ook die cellen volzitten; dan is je hele lichaam insulineresistent en heb je diabetes type 2.
Inspanning (welke vorm dan ook) gaat dit proces tegen: Immers, je spieren gaan het opgeslagen vet en suiker verbranden, wat letterlijk weer ruimte geeft voor nieuwe reserves.
tinus1969