Is de impact van een stevige stroomstoot van een weide-schrikdraad door aanraking met de neus door een kat groter dan voor een mens??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Het beste antwoord

Op een stroomdraad langs een weide staat een zéér hoge spanning (tussen de 1000 en 10.000 volt), maar een lage ampère. Dit is ongevaarlijk voor mens en dier. Daarenboven zorgt het toestel dat de stroom aanlevert, voor een korte stroompuls van een paar microseconden en een onderbreking van telkens ongeveer 1 seconde.
Deze draad aanraken geeft een pijnlijke gewaarwording, maar laat verder geen schade achter. De schrikreactie is vaak nog erger dan de pijnlijke ervaring, toch komt het laatste uit het eerste voort.
Ik denk dat het goed te begrijpen is, dat indien je blootsvoets bent (geleiding wordt beter), en je neus nog eens gebruikt (langere afstand van de stroomvloeiing), het voor een mens zéér onaangenaam zal aanvoelen.

Wat je vraag betreft, ik vraag me af hoe een kat het zal aanleggen om met de neus een weidedraad aan te raken. Ze zal eerst met haar voorste poten op de draad moeten steunen, en zal vervolgens met lange haren, dikke staart en veel gekrijs het hazenpad kiezen, vooraleer de neus de draad zal raken.
Laat ons stellen dat de weidedraad op kattenhoogte is geplaatst, zal de schrikreactie van poeslief, enorm zijn. Hoe pijnlijk, zal nooit iemand weten. Dit laatste is een subjectief gegeven, en de kat kan het niet vertellen. De afstand tussen neus en grond is heel kort. Ook de vergelijking met een ander wezen (hier de mens), kan je niet maken, aangezien we de pijngrens van onze poes niet kennen. Meestal is die bij dieren vrij hoog.

Wat ik zeker weet, poesje komt daar NOOIT meer in de buurt, al wordt ze 25 jaar ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik ooit eens ging lopen met de hond van een vriendin, was dit uiteindelijk een positieve ervaring. Ze werd veel gehoorzamer en bleef veel meer bij mij na dit incident. Communiceer ook met je dieren hierover, en wel meteen NA het incident. Die draden dienen om meer onheil te voorkomen (voor de gevaarlijke dieren die achter de omheining zitten, dan wel om hen niet te laten ontsnappen). +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het +je, dat je (nog) niet gegeven hebt ;-) Ik denk niet dat communiceren met een huisdier een goed idee is nadat het een stroomstoot heeft gehad. Je kan je hond hier niet voor straffen noch belonen. Je kan enkel het voorval negeren, zodat de hond, de schrikdraad associeert met gevaar en met niets anders. Zo hoort het ook. Je hond dan aanhalen = belonen, voor wat? De hond dat laten begrijpen, lukt nooit.

Andere antwoorden (2)

Dat kan je aan nemen van wel . Ten eerste de neus is nat ( vochtig ) de afstand naar de grond is kort ( en heftig ) door de kop :( de pootjes zijn minder isolerend dan schoenen en vaak vochtig door het gras . In Nederland valt de voltage meestal mee maar zo in Frankrijk of Spanje heb ik zelf wel enorme opdonders gehad .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De spanning is zo hoog dat de energie die de kat krijgt niet zoveel zal schelen als een mens als beiden geaard zijn. Wanneer beiden niet geaard zijn krijgen ze echter wel een schok, omdat ze als condensator werken. De kat krijgt dan Minder energie dan de mens maar de gevoelige neus van de kat maakt de schok extra pijnlijk. De spanning van schrikdraad is hoog ,meestal tussen de 2kv en 5kv . Men zegt dat de stroomsterkte heel laag is maar dat is niet helemaal juist, de duur van de stroomstoot is zeer kort en dat is maar goed ook, de frequentie is breedbandig en piekt rond de 5 KHz, waardoor de invloed op het hart minder schadelijk is dan de 50 Hz van het lichtnet.Wie van de twee, kat of mens de schok het naarst vind valt moeilijk te zeggen, ik heb via mijn bril wel eens een te repareren schikdraadapparaat gevoeld, die het blijkbaar weer deed.
Het was onvergetelijk terwijl ik redelijk shockproof ben