Kun je een grote populier terugknotten?

De gemeente wil een populier van een jaar of 35 oud omzagen, omdat deze gevaar zou opleveren (afbrekende takken). Volgens mij kan stevig terugknotten ook een oplossing bieden. Een populier kan best oud worden, toch?

Ik zie zeer uiteenlopende reacties, misschien is het soort Populier hierbij nog van belang?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
9.1K

Het beste antwoord

Het is tegenwoordig heel gewoon geworden dat als er takken van bomen af kunnen waaien dat dan maar de hele boom weg moet. De gemeente zegt dan dat er boktorren in zitten, of ze zeggen de boom is versleten omdat hij 35 jaar oud is. Een beetje gelijk hebben ze wel, als er inderdaad boktoren in het hout gangen vreten dan is zo'n boom erg gevaarlijk. Maar meestal is dat helemaal niet het geval!!! Regelmatig oude en dode takken uit bomen zagen kost veel geld. Omzagen is veel goedkoper! De gemeente houdt de burgers stil door te beweren dat er boktorren in zitten . De burger heeft daar toch geen verstand van!! Ik heb het meegemaakt dat hier 23 z.g.n. zieke bomen omgezaagd werden, ook populieren, toen ze op de grond lagen was er slechts een ziek de rest kon zeker nog wel 30 a40 jaar mee! Als je wilt protesteren dan beginnen ze al met zagen als je nog op het gementehuis staat. De burger is vaak volkomen machteloos en monddood gemaakt. Een populier afzagen om te knotten lukt vaak niet, of de boom gaat dood of er waaien later nog meer takken uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor je reactie1 Ik begrijp dat de gemeente dus op zichzelf (toch) wel een punt heeft: "Een populier afzagen om te knotten lukt vaak niet". Heb je daar ervaring mee? Ik zie namelijk ook andere informatie op nl.wikipedia.org/wiki/Knotten Hartelijke groet, Erik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erik. knotten van populieren gaat best wel ,maar dan moet je beginnen met jonge bomen. 35 jaar is meestal te oud. Als het toch lukt, dus een grote 35 jaar oude boom afzagen tot 2m hoog ,dan gaat hij vaak in het tweede jaar dood door een te grote sapstroom, omdat de wortels niet weten dat er boven geen takken meer zijn. Hij verdrinkt dus in zijn eigen sapstroom! Groeit hij wel door dan maakt de boom zeer lange nieuwe takken. 2tot wel 3m per jaar die later heel makkelijk afwaaienen, die takken op de weg daar ging het toch om. Dus jonge populieren knotten prima, maar oude bomen veel risico.groeten.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Populieren zijn na ongeveer 35 jaar kaprijp, dat wil zeggen dat deze dan weg gehaald moeten worden. Een populier van die leeftijd begint namel 'hol' te worden waardoor grote takken inderdaad naar beneden kunnen komen. Het is ook niet ondenkbaar dat de hele boom een keer in een storm het loodje legt. Gemeenten willen - sinds ze aansprakelijk voor de schade zijn - geen risico lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet leuk om te horen, maar bedankt. Ik las op wikipedia dat populieren wel 200 jaar konden worden, maar niet vanzelf dus kennelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Populieren zijn eigenlijk niet geschikt voor langs de weg, maar ze groeien snel en kunnen goed tegen de wind.
Ja. Bij mij achter zijn vorig jaar twee populieren terug geknot van 'hóoog' naar zo'n tien meter lengte. Dus het kan wel. Maar dan moeten de bomen wel gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een boom afzagen op 10m hoog is geen knotten maar snoeien. Bij knotten denk ik aan een knotwilg die meestal rond de 2m hoog is . Door er telkens alle takken af te knippen, ontstaat de knot, die we knotwilg zijn gaan noemen. Dit kan bij een populier ook wel, maar dan moet je vroeg beginnen net als bij een wilg.groeten.