Bestaan haren uit cellen?

Kunnen bijv haren gebruikt worden voor genetisch onderzoek in misdrijven of paleontologisch onderzoek?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Je stelt twee vragen tegelijk.
Het antwoord op de eerste vraag is "Nee, een haar bestaat niet uit cellen. Een haar is (net als bijvoorbeeld je nagels) opgebouwd uit hoornstof (met een mooi woord: keratine) De productie vindt plaats vanuit de haarwortel, de haar schuift a.h.w. naar buiten. Bij geverfd haar te zien aan de uitgroei.
Het antwoord op de tweede vraag is "Ja, meestal zitten aan haren die gevonden worden nog resten (bijvoorbeeld van het haarzakje) die voor identificatie bruikbaar materiaal bevatten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Voor alle duidelijkheid: die resten bevatten dus wél cellen of overblijfselen daarvan.

Toegevoegd na 18 uur:
Zie ook de derde reactie van Crea, met een heel nuttige link!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet bestaan haren, net als nagels gewoon uit cellen
(weliswaar dode cellen), maar toch cellen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is lang geleden dat ik dit geleerd heb, maar haar bestaat nog steeds uit dode cellen, net als de nagels trouwens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de groei van een haar worden speciale cellen gevormd, die op hun beurt grote hoeveelheden keratine produceren. Tijdens dit proces verliezen die cellen hun kern en gaan dus dood. De haar zit in dat stadium nog binnen de huid.
Uiteindelijk blijven alleen nog de gevormde keratinevezels over en pas in dat stadium bereikt de haar de buitenkant van de huid. Dat uitstekende deel bevat dus geen cellen, ook geen dode.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar die dode cellen van de huid worden toch naar buiten geduwd en vormen daarmee de buitenste laag van ons haar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit heb afgevraagd waar die dode cellen blijven. Wél weet ik dat onze huid in het behaarde gebied behoorlijk schilfert. Sommige mensen hebben de pech dat die schilfertjes vrij groot en dus zichtbaar worden: die hebben last van roos.
Misschien zijn dat de overgebleven dode cellen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had het mis, ik heb dingen door elkaar gehaald, sorry. Ik heb wel een link voor je opgezocht, waarin staat hoe het wel zit.
http://www.kapsels.net/haarvragen/haarconstructie.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb jouw link toegevoegd aan mijn antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ja, alles in je lichaam bestaat uit cellen, dus ook je haar. En ook in je haarcellen zit je DNA. Dus haren zijn een uitstekend middel - of kunnen dat zijn - voor genetisch onderzoek EN in anthopologisch en paleontologisch onderzoek. Maar bij oude lichamen zijn de haren vaak niet meer in zo beste staat. Daar heb je de beste kans op het vinden van intact DNA in het tandmerg. Voor "vers" onderzoek echter volstaan haren, zowel van het lichaam als uit kleding of omgeving, uitstekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht dat je per se een haarzakje nodig had voor DNA-onderzoek?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correct WnnyS DNA-onderzoek aan haren Een haar groeit vanuit een haarwortel die in de huid is gevestigd. De haarwortel zit in een haarfollikel. Vanuit de haarwortel worden steeds nieuwe cellen aangemaakt die de oude cellen naar buiten duwen. In de haarwortel bevindt zich DNA. Uit een haarwortel kan dus een DNA profiel worden opgesteld. Afgeknipte haren bevatten geen haarwortel en kunnen dus ook niet gebruikt worden voor een DNA-profiel. http://www.forensicon.nl/forensisch-haaronderzoek/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ; aan afgeknipte haren had ik niet eens gedacht, gewoon aan uitgevallen haren. Uit een borstel ofzo, of van de kleding.
Toch kunnen ze ook 'afgeknipte' haren wel gebruiken, maar dan voor de optische vergelijking (vorm, doorsnee, kleur etc), dus om te bepalen of een bepaalde haar van een bepaald persoon is. Maar dat is inderdaad weer een andere tak van sport.