Is dit een Korenwolf?

Vannacht kwam mijn kat thuis met dit dier, in eerste instantie dacht ik dat het een korenwolf was, maar heb het één en ander opgezocht en ben er nu niet helemaal zeker van...Het is ongeveer 20 cm. lang. Wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (3)

De korenwolf is een hamstersoort. Het meest opvallende is zijn zwarte buik.
De hamster op de foto heeft geen zwarte buik, dus daarmee is het geen korenwolf.

De korenwolf
De Korenwolf
( Cricetus cricetus)

Deze hamster leeft in het wild. Hij wordt ook wel de 'gewone hamster', de veldhamster of (in het Limburgs) de 'korenwolf'/'korenwoof' genoemd. Het woord 'koren' komt van zijn voedsel. Er zijn al veel acties geweest om de Korenwolf te helpen, daar lees je ook nog wat over.

De Korenwolf is ongeveer 25/30 cm groot. Hij heeft een zwarte buik, wat erg opvallend is. Bij de meeste hamsters is de onderkant van het lichaam juist lichter dan de rug. De Korenwolf komt voor in Midden-, Zuid-, en West-Europa. In Nederland komt hij in Zuid-Limburg voor. Het aantal Korenwolfen daalt echter en daarom zijn er allerlei actief geweest om het leven van de Korenwolf weer makkelijker te maken in Zuid-Limburg. Omdat er veel akkers kwamen, kreeg de Korenwolf steeds minder ruimte om te leven. Ook waren er veel andere gevaren zoals roofvogels, vossen, roofdieren en natuurlijk de mens. De Korenwolf graaft veel en leeft in grote holenstelsels, daarom is het belangrijk dat de bodem van zijn omgeving vruchtbaar, droog en matig hard is. Hij kan natuurlijk geen holenstelsels graven in een zanderige bodem (het zal instorten) en ook niet in een rotsachtige omgeving/bodem.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou de korenwolf ook als huisdier gehouden kunnen worden?
Amadea
8 jaar geleden
Misschien kán het wel, maar het mág niet. Want een korenwolf is een beschermd dier.
Nee, geen korenwolf. Maar wel een Syrische hamster, Mesocricetus auratus, met een door een mutatie ontstaan genetisch defect: het afwezig zijn van het staartje.

Er zijn zo'n twintig verschillende hamstersoorten, waarvan er maar een paar geschikt zijn om als huisdier te houden. Een paar dwerghamstersoorten, en de Syrische hamster - die het grootste formaat heeft.
Amadea