Hoe kun je bij een broedend duivenpaar zien wie de doffer is en wie de moeder?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (1)

Je kunt dat zien aan aan het uiterlijk en het gedrag. Een doffer is wat groter gebouwd dan de duivin. Ook is hij wat feller en beweeglijker. Bovendien is zijn koeren luider en vindt dat veelvuldiger plaats.

Duivinnen en doffers broeden om de beurt, telkens op een voor hen vaste en zelfde tijd. Beide partners keren regelmatig de eieren en houden het nest op orde. Valt een van hen uit, dan broedt de overblijvende partner verder. Duivinnen kunnen dit langer dan doffers.

Vaak is het zo dat de doffer overdag broedt, en de duivin 's nachts voor het nest zorgt.
Amadea