Er is hier al een soortgelijke vraag over gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/jaloers.45072
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe je lichaam het maakt, maar jaloezie zelf wordt veroorzaakt door het hormoon oxytocine (ook wel het knuffelhormoon genoemd, het veroorzaakt ook dat je iemand aantrekkelijk vindt).

Oxytocine (en bij mannen vasopressine) wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen. Ook bij het verrichten van zorgtaken wordt er meer oxytocine aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaloezie heeft vooral te maken met een sterk gevoel van minderwaardigheid en onzekerheid.
Vaak zit het tussen de oren

Het is niet te vergelijken met adrenaline want dat is een stofje die automatisch vrij komt bij een bepaald gebeuren,

Jaloezie is eigenlijk een onwaardige karaktertrek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het ontstaat gewoon als adrenaline ja
zodra je ziet dat je maatje een schoen aan heeft van
€ 300,- voel je dat gevoel opkomen.
zo hoort dat natuurlijk niet als hij/zij een ziekte heeft wil je dat ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaloezie ontstaat als een ander iets heeft dat jij ook graag zou willen, maar niet hebt. Het ligt buiten je bereik. Maar dat die ander het wel heeft, vind je eigenlijk een beetje balen. JIJ wilt het ook. Het is een negatief gevoel, een emotie.