Kunnen vogels zitten?

Wij mensen kunnen even onze benen ontlasten en gaan zitten.
Kunnen vogels ook zitten zoals wij mensen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Castle
8 jaar geleden
In de natuur zit een mens gehurkt waardoor de billen uit elkaar gaan en er een betere houding is om te ontlasten. Het "zitten" is door de mens zelf uitgevonden door bijvoorbeeld toiletpotten. Hoewel makkelijker en rustgevend is het niet de ideale houding.
Rieneke1
8 jaar geleden
Tuurlijk kunnen ze zitten: ze staan, om een voorbeeld te noemen, niet op hun eieren.

Het beste antwoord

JC54 heeft gelijk maar is niet helemaal volledig. De meeste vogels hebben namelijk dermate korte pootjes dat ze helemaal niet door hun knieën kunnen zakken. Neem zangvogels (mezen, merels, roodborstjes). Als die met gestrekte poten op een tak of op de grond zitten spreken we in de praktijk al van zitten. Zij vouwen hun poten alleen onder zich wanneer ze op hun nest op eieren gaan broeden, zonder ze halverwege te buigen. Dan zitten ze op hun buik. De rest van het jaar staan ze voortdurend, ook in hun slaap, op hun poten. Dat ze daar niet moe van worden komt doordat hun tenen reflectorisch sluiten als er op de juiste plek druk op wordt uitgeoefend. Als ze op een tak zitten bijvoorbeeld. Hun tenen klemmen zich dan vanzelf rond die tak (mits van de juiste dikte, maar daar zoeken ze hun slaapplek ook echt op uit) en ze blijven zitten zonder dat het hen enige moeite of spierkracht kost. Dat hebben ze opmerkelijk genoeg pas weer nodig als ze willen wegvliegen en dus de tak moeten loslaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet zoals mensen, door de "voetjes" van de vloer te halen, maar ze kunnen wel door de knieën zakken om de pootjes te ontlasten.
jc54
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Bij vogels met lange " benen" kun je dit goed zien.
We zien vaak reigers op een poot staan.
Ook zijn er plaatjes van flamingo's die een poot optrekken.
jc54
8 jaar geleden
En wat te denken van mussen die een klein kuiltje in het zand maken om er vervolgens in te gaan "zitten".