Wat is de naam ( Ned of Lat ) van deze bloem?

Deze bloem staat nu in mijn tuin.
Het is een soort aronskelk denk ik.
Ik kocht de knol ooit op een beurs van insecten. Nu vraag ik me af welk soort bloem het is. En misschien ook waar ik er nog zo kan vinden. Of vermeerderd ze zichzelf? Zou nog beter zijn.
Ze doet me denken aan die 'grootste bloem ter wereld' die 'penisbloem'

Ze is tamelijk hoog. Van aan de grond tot boven mijn navel. Dus zo'n 1.20m
De eerste dag stonk ze erg van geur.
De bloem zelf is 3 handen ( vinger tot pols) groot
De kleur zie je wel op de foto. Heel donker paars.
Het groen van steel en zo meer is zeer fris groen.
De bladeren zelf zijn ook erg groot. De inkepingen zijn erg gegolfd. Zo erg dat het lijkt of elk blad bestaat uit meerdere samenkomende blaadjes. Maar als je het open rolt en goed kijkt, dan zie je dat het een geheel vormt.

Iemand een idee?

Toegevoegd na 22 seconden:
[IMG]http://i59.tinypic.com/33lz56p.jpg[/IMG]

Picture for question
nounka
8 jaar geleden
in: Biologie
4K
Z512099
8 jaar geleden
Is een Drakentonglelie, met de knolletjes kun je ze vermeerderen.

Het beste antwoord

Drakenwortel of Draken-aronskelk of Drakentong-lelie - Dracunculus vulgaris

De Drakenwortel is van oorsprong een endemische plant in het noorden en zuiden van Bulgarije, heel Griekenland en in zuidwesten van Turkije. In Griekenland groeit de Drakenwortel vooral op Kreta en Rhodos. In het Grieks wordt de plant Drakondia genoemd, andere namen voor de plant zijn Drakenaronskelk, Zwarte draak of Stinkende lelie. De plant wordt maximaal 1,30 meter hoog, groeit langs wegkanten en op verwilderde velden en bloeit vanaf eind maart tot begin juni. Tijdens de bloei heeft de plant een onaangename geur, de stank trekt vliegen aan waardoor men soms denkt dat het een vleesetende plant is maar de vliegen zorgen voor bestuiving.

Dus kort samengevat :)

-dit is een drakentong-lelie, drakenwortel of ook wel draken-aronskelk genoemd.
-het is normal dat ze wat stinkt
-lengte = max.1m30
-bloeiperiode=eind maart ► eind juli
-kan zelf "kindjes" maken maar jij kan het ook planten

veel plezier met je bloem ☺
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
bedankt dat is alles wat ik wou weten ;)